Salt fårekjøtt med grønnsaker

Categories Kjøttretter

 

Man kan vel begynne å lure på hvor stor fryser jeg har siden jeg fortsatt forsøker å spise den tom he he. Vel det er vel noe med det at jeg stadig lar meg friste til å kjøpe mat som er på tilbud osv. Salt fårekjøtt er utrolig godt og enkelt å lage middag av.

500 g salt fårekjøtt

1 løk eller bruk gjerne flere

5-6 gulerøtter

1 fennikel

1 pastinak

 2 dl fløte eller alternativ fløte (jeg brukte gogreen sin havrematfløte)

 Ca 2 ss maizena

Pepper

Jeg satte kjøttet til kok og lot det stå til det ble mørt, ca. 2 timer (jeg kokte det faktisk dagen før). Kjøtte var så salt at jeg måtte legge det i vann noen timer før jeg renset det. Jeg brukte en del av kraften, renset og grovhakket grønnsakene og hadde de i den kokende kraften. Jeg renset deretter kjøttet og hadde de i når grønnsakene var kokte. Så jevnet jeg maizena i fløten og hadde jevningen i panne under omrøring, så ga jeg det et oppkok og smakte til med litt pepper.

 

Jeg hadde kokte poteter til.

 

Image result for pastinak Pastinak


Fennikel

11 kommentarer

11 thoughts on “Salt fårekjøtt med grønnsaker

  1. Deilig med sånn mat da :))..har bare fryser på kjøleskapet nå vi, så det er begrensa hvor mye vi kan fryse ned…men det er egentlig ganske greit.:)..før da guttene bodde hjemme hadde vi større fryser ..men bare to voksne da handler vi heller litt oftere ..men litt er kjekt å ha “på lur” i fryseren da :))

  2. annebe: Det er nok veldig lurt å ha liten frys, men jeg føler meg nesten fattig om jeg ikke har noe i fryseren. Dessuten kjøper jeg gjerne hjortekjøtt eller elg om jeg får tak i, så liten frys kan jeg ikke ha 😉

  3. Det er lurt å ha litt i fryseren, og så passe på å legge det nyinnkjøpte nederst, eller bakerst – sånn at maten i bunnen ikke blir alt for gammel. Dette så godt ut, og det gjelder bare å planlegge litt (ikke ta opp kjøttet etter jobben for å bruke det en time senere liksom). Men med planlegging er dette helt genialt 🙂

  4. margarites: Helt enig med deg, men jeg er ikke så flink å legge noe nederst eller bakerst siden jeg har fryseskap. Men det er ganske oversiktlig da 🙂

  5. wææææææææææ NÅ ble eg sulten du
    så jammen snadder ut
    men du sånn havremelk smaker det ikkje veldig frokostblanding av den?
    Eg brukte den i teen før men da smakte jo teen som om eg hadde spist frokostblanding og helt resten i teen etterpå
    samme med geitemelk smaker som om du har brunost i teen
    😛
    ok kokos…..solkrem 😛 nei eg vet ikkje…..rismelk -kinamat? hihihi mandelmelk- marsipangris?

  6. cuskima: Ha ha ha ha jeg er imponert 😉 Det ble jo lite havrefløte i forhold til hvor mye kraft jeg brukte så det gikk veldig fint.Jeg kjenner ikke usmak av den, men jeg er vant å bruke den.

  7. imponert fakktisk 😛 så kjekt 😀
    hahaha ha en super kveld -eg tenker på det su sa men eg måtte plutselig på jobb……rekker ikkje svare

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *