Last Updated:

Raspeball/klubb/komler

Categories Diverse retter, Kjøttretter

I går ble det raspeballer til middag, og det er mat som må deles. Vi var tre stykker som spiste glutenfrie raspeballer og tre som spiste vanlige raspeballer oppskriften finner du HER. Det er lurt å først lage de glutenfrie raspeballene, og sette lokk på pannen slik at man ikke får mel med gluten i seg. Til raspeballer har jeg saltkjøtt, aller helst av lam, men en kan bruke salte svineknoker også, som er mye billigere enn lammekjøtt.

Her i huset har vi saltkjøtt, bacon, pølse og kålrabi til raspeballene, så det blir ingen maraton etter dette måltidet.

Sett kjøttet på kok og ta bort skummet som kommer når det koker (jeg bruker en liten tesil). Bruk en stor panne, så en får plass til raspeballene i også. La kjøttet få koke ca. ½ time før en tar i raspeballene, skal du lage både glutenfrie og vanlige raspeballer må man huske å kjøtt i den pannen med glutenfrie raspeballer også.

4 personer

Skrell 6 potet (1 ½ potet pr person)

 2 ½ -3 dl glutenfritt mel. Bruk det melet du har eller for eksempel Jyttemel siden det smaker veldig likt byggmel, og er naturlig glutenfritt. I går brukte jeg Toro sitt lyse (mengde mel kan variere ut fra hvilke poteter en bruker, og hvor faste raper man liker).

ca. 1 ts salt 

Det letteste er å bruke en foodprosessor, men en kan også raspe potetene på den fineste siden av en rasp, men nå tar jeg utgangspunkt i å bruke foodprosessor. Da tar man en og en potet i maskinen til de er helt most (for all orden skyld, det skal være rå poteter). Ha i salt og mesteparten av melet (la litt være igjen i tilfelle en ikke trenger så mye). Deigen skal ikke være hard, men fast nok til at den ikke løser seg når man slipper den i kokende vann. Da bruker jeg å forme en raspeball i hånden og ha den opp i det kokende vannet. Så må de ligge å kose seg i minst 1 1/2 time.

Kålrabien trenger lang tid for å bli ferdig kokt, så den bruker jeg å sette til koking når det er ca. 1 time igjen

Kålrabistappe 

1 stor kålrabi

100 g smør eller mer (jeg bruker aldri annet enn setersmør eller olje i mat, fuskesmør er fullt av e-stoffer og tull som overhode ikke er naturlig eller sunt for oss)

2 krm salt

1 krm pepper

Jeg skreller og deler kålrabi i biter (da blir den fortere ferdigkokt). Ha den i en panne med vann som akkurat dekker kålroten. Den trenger mellom 45-60 minutters koking før den er helt myk. Når den er kokt, heller en av vannet, har i smøret og bruker en stauke/stavmikser/mikser for å lage mos. Så smaker en til med salt og pepper.

 

Steik baconet og legg pølsen til varming sammen med raspeballene eller i en egen panne. 

 

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Glutenfriekomler #glutenfrieraspeballer Glutenfrie #raspeballer #morsmiddag #tradisjonsmat #matfrabunnen #hjemmelaget

 

22 kommentarer

22 thoughts on “Raspeball/klubb/komler

  1. Ååå, det er jo så godt, og ingen lagde bedre enn bestemor. Skal lagre denne oppskriften og prøve meg en dag. Riktig god påske til deg 🙂

  2. så skikkkelig snadder ut…sku ønske eg likte raspeballer…..men ikkje veldig keen.
    Mamma laget engang raspeballer av 5 kg poteter…hun hadde ikkje oppskrift…vi hadde raspeballer i en uke…..pappa elsket det hahaha, eg spiste sikkert for på den tiden spiste man hva man fikk….men som større barn ( dette var vel når eg var sånn 5 -6 -7 ) kjøpte eg en for å spise -du vet vi hadde ikkje fast food…..og den var fæl og stor og …..ugod hahahah ellers liker eg tilbehøret med MYE potet

  3. Åse Helen: Det er ofte slik at mamma eller bestemor lagde verdens beste mat 🙂 Du kan klikke på linken der det står vanlige raspeballer så er det mer vanlig mel for du spiser vel gjene ikke glutenfritt?

  4. frodith: Det er vel gjerne ikke landsdeler som har raspeball som tradisjons mat, men for meg er raspe et symbol på ekte matglede 🙂 Kos deg du også :-)))))

  5. annebe: Ja det vet jeg er vanlig andre steder, og jeg har sakt det men foretrekker den vanlige vrien jeg er vant til. Det er gjerne med slik mat at man holder fast ved de vanene man har 🙂 Men nydelig mat, det er det 🙂

  6. spisogspar: Jeg kan garantere deg at det ikke er vanlig hverdagskost her heller. derfor er de ekstra kjekt å glede mange når man først lager 🙂

  7. Mariann Sæther Tokle: Det er ikke nødvendig å raspe de først, men gjerne dele potetene i litt mindre biter holder lenge. Jeg er mett enda etter raspeballer to dager etter hverandre he he

  8. cuskima: Men det er jo nesten det mest geniale, at man har liksom to middager i en. Salt kjøtt med kolerabeistappe er jo i seg selv kongemat 🙂

  9. Lagde raspeballer for noen dager siden og de ble faktisk IKKE god. Lurte på om det hadde med potetene å gjøre?. Så letet jeg litt på nett og så det var mange som brukte litt kokte poteter sammen med de rå. Tenkte prøve dette. Ellers takk for glutenfri oppskrift

  10. maiken: Bare hyggelig 🙂 Jeg bruker aldri kokte poteter, men raspeballene blir nydelig likevel 🙂 Hvordan var de og hva var det du ikke likte med de?

  11. De ble for bløt, kanskje jeg også hadde for mye hvetemel ifht byggmel. Kommer nok til å holde meg til en oppskrift neste gang , for de må være hjemmelagde.

  12. maiken: Det er ikke alltid så lett siden det variere hvor store potetene er, og kvaliteten på potetene. Men jeg lager alltid en prøvekake, for å se om den holder på fasongen. Det er bedre deigen er for fast en for bløt 🙂

  13. Hei! Hvilken foodprocessor bruker du? Jeg har prøvd forskjellige, men maskinen har alltid store startproblemer. Jeg bruker å kutte potetene i mindre biter før jeg tar oppi, men det hjelper ikke. Noen gode maskiner å anbefale slik at jobben blir gjort i en fei?

    1. Jeg har en gammel og god Braun, den er helt fantastisk. Tar du litt og litt til å begynne med?. Jeg lar maskinen gå med kniven i, og så har jeg i litt og litt oppkuttede poteter. Når man først har fått en masse så går det fint å ha mer i av gangen. Om du har en svak motor i maskinen, kan du først bruke raspe brette og deretter lar den gå som vanlig? ER noe uklart så spør mer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *