Last Updated:

Potetkaker/lomper glutenfri

Categories Glutenfri

Potetkakene smakte like gode som da jeg var liten og stod rundt steiketakken til Marta ,en helt fantastisk reservebestemor jeg hadde da jeg voks opp. Det er vel hennes, min farmor og ikke minst Ingrid Espelid som har fått meg genuint internert i mat og matlaging.

 


Glutenfrie produkter kan være ganske vanskelig å kjevle ut, derfor bruker jeg et gammelt kromkakejern å presser de utover.

 


Det kan være lurt å tre en plastpose på hver del, da slipper man at jernet blir klisset av deigen og kakene løsner lett. Om man i tillegg smøre med olje er det bare å snu jernet og kaken faller ut.

 


Jeg kyter plastposen slik at den blir glatt på innsiden av jernet.

 

Deigen er laget med:

5 kokte poteter

2 ss fiberhusk

1 ts salt

1 dl vann

Knus/mos potetene i en food processor eller en kjøkkenmaskin. Ha resten av ingrediensene i de knuste potetene og elt alt godt sammen. La deigen hvile seg i rudnt 10 minutter før den brukes.

Legg en klump deig i jernet og klem hardt til. Har du ikke et gammeldags kromkakejern så kan du bruke to bakepair som er smurt med fett og bruke kjevle å trykke de utover. Så kan man bruke en tallerken å trykke de ut.

Ta bort overflødig deig og ha potetkaken på en panne uten smør.


Det kan være lurt å snu kakene et par ganger.

Det ble 8 kaker og…..


og en søt liten endekake 🙂
 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Matbloggtoppen

6 kommentarer

6 thoughts on “Potetkaker/lomper glutenfri

  1. Iselin Renée: Potetkaker er en av de tingene jeg har savnet å kunne kjøpe. Det var en periode jeg fikk tak i, men som normalt sluttet butikkkjeden med det.Derfor har jeg tenkt lenge på at jeg må lage potetkaker igjen. Nå er det evig lenge siden jeg spiste potetkaker med hvetemel, men minnene om min reservebestemor sine potetkaker kom med en gang jeg smakte på de. Og da er jeg meget fornøyd, for hun kunne virkelig lage mat. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *