Sukiyaki

Categories Kjøttretter

 

Dette har jeg verken hørt eller sett før tror jeg.

Sukiyaki

600 g oksefilet

1 purreløk

2-3 løk

200 g sopp

2 gulerøtter

3 stenger selleri

1 rød paprika

1 grønn paprika

150 g asparges

100 g bambusskudd

Saus:

1 ½ dl Saki (Kjøpes på polet) eller Cherry

3 dl utblandet buljong (3 dl vann en terning)

½ dl soya saus (inneholde hvete/gluten.  Man kan kjøpe glutenfri på vanlige butikker, da er det grønn kork på)

½ -1 ss sukker

4 egg (som man skal dyppe kjøttet i når man spiser)

Skjær kjøttet i like tynne strimler som bacon. Rens og del grønnsakene i omtrent like store biter, men legg de hver for seg. Steik alle deler hver for seg og legg de enten i en stor steikepanne eller en vid ildfast form. Legg kjøttet og grønnsakene gruppevis i pannen/ildfast form når de er steikt. Bland sausen og hell den forsiktig over.  Er ikke grønnsakene og kjøttet nesten dekket med saus, så må man ha på litt mer (dette vil være avhengig av fasongen på formen man har det i).

La det stå på platen å få trekket i 5-10 minutter til alt er mørt.

Server med risnudler eller ris. Ha en skål til vær med pisket egg, som man skal dype kjøttet i, det høres rart ut men det var godt

 

 

 Skal det være, så skal det være, da må man bruke pinner 😉

 


En liten skvett sake til 
 

#middag #glutenfri #melkefri #oksekjøtt #oppskrift

Matbloggtoppen

// <![CDATA[
var hr_currentTime = new Date();var hr_timestamp = Date.parse(hr_currentTime.getMonth() + 1 + "/" + hr_currentTime.getDate() + "/" + hr_currentTime.getFullYear()) / 1000;document.write('’);
// ]]>

9 kommentarer

9 thoughts on “Sukiyaki

  1. Jo, men jeg har lest flere innlegg siden jeg la igjen kommentaren??og svart deg, så jeg glemte det. Husker bare bildet av maten og lysten til å lage?..:-) Sorry, min hukommelse er ikke så god?hihi?.:-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *