Konfekt egg

Categories Søte gleder

Dette er en av de morsomste konfektene jeg noen gang har laget. Det er eggeskall som er vasket og så er de fylt med konfekt som jeg laget. Oppskriften fikk jeg av en av mine utrolig flinke bloggvenner.

Jeg kjøpte en marsipan som inneholdt en del aprikoskjerner og ikke så mye mandler, siden min eldste ikke bør spise for mye mandler. Denne marsipanen var mørkere en vanlig hvit marsipan så derfor ble «eggeplommene ikke like gul som hennes. Og i «eggehviten» brukte jeg havrefløte og ekte vanilje så den ble rett og slett heller ikke rette fargen (hi hi). Jeg lover å legge ut bilde av den ekte vaniljen litt seinere.Her fant jeg oppskriften 

 

Eggehvite:                                                   

 

4 dl havrefløte( gogreen) eller soyafløte eller 4 dl kremfløte     

1 ts ekte vanilje eller 2 ts vaniljesukker

4 gelatinplater    

105 gram hvit sjokolade 

Marsipan til eggeplommene tilsetter man gul konditorfarge eller man kan bruke gurkemeie eller safran.

 

Legg gelatinen i kaldt vann i ca. 5-6 min.

Fløten og vaniljen og hakk sjokoladen i små biter som varmes til kokepunktet (ikke la det koke for da kan sjokoladen bli kornete).

Klem vannet ut av gelatinplatene, og rør de inn i fløten til gelatinen er oppløst.

La blandingen bli romtemperert før du fyller eggene. Eggene skal fylles nesten helt opp til randen. Lag kulene avfarget marsipan, men ikke ha de ned i eggeskallet før fløtemassen er begynt å bli stiv, eller faller de til buns.

 La stivne i kjøleskap i ca. 4-5 timer eller natten over.

 

Matbloggtoppen

// <![CDATA[
var hr_currentTime = new Date();var hr_timestamp = Date.parse(hr_currentTime.getMonth() + 1 + "/" + hr_currentTime.getDate() + "/" + hr_currentTime.getFullYear()) / 1000;document.write('’);
// ]]>

10 kommentarer

10 thoughts on “Konfekt egg

  1. Lisbeth Pedersen: Da jeg så de på bloggen din bestemte jeg meg for at om det var det ensete jeg kom til å lage i år så skulle det bli disse 🙂 Jeg ønsker dere også en fantastisk god jul og en gooooodddd klem til deg som inspirere meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *