Sommerkoteletter i ovnen med tomater

Categories Kjøttretter

Sommerkoteletter i ovnen med tomater

Og sommerkoteletter da, på seinhøsten? Hm 

De som leser bloggen min ofte har kanskje lagt merke til at jeg ikke bruker mye svinekjøtt. Og dette kommer av at jeg ikke er velig glad i smaken, og om jeg spiser mye svinekjøtt får jeg problemer med leddsmerter. Men siden det lå noen koteletter i fryseren så må jeg jo spise de. Og det ble en smakfull, saftig og god rett, som er naturlig gluten og melkefri.

4 personer:

Sommerkoteletter

1 boks hakkede tomater

1 løk

2 gulerøtter

1 godt stykke sellerirot

1/2 squash (Den tar jeg i på slutten av steiketiden, uten blir den helt ødelagt) 

1 ts chilipepper

2 ts koriander

1 ts timian

1 ts salt

½ ts sukker

Steik kotelettene på begge sider i steikepannen. Ha tomatene i en ildfast form sammen med krydder, salt og sukker, og bland det godt sammen. Skrell grønnsakene og del de i litt store biter og ha de i den ildfaste formen sammen med kotelettene. Her kan man velge om man vil langtidsteike kotelettene eller man vil ha de kjapt ferdig. Lager man denne retten  for eksempel en dag man har fri kan man sette ovnen på rundt 100grader og ha formen i rundt to timer og gå på tur. Vil man ha mat fort, setter man ovnen på 200grader og maten er ferdig etter rundt 30 minutter (det kommer ant på hvor store og tykke kotelettene er). Server med for eksempel ris eller poteter.

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Sommerkoteletter i ovnen med tomater

  1. Jeg må bare si at jeg er utrolig glad for at jeg datt over bloggen din. Jeg forsøker å lage det meste fra bunnen. men som oftest finner jeg bare oppskrifter med svimlende mye ingredienser.
    Her fant jeg masse inspirasjon, og jeg liker at du har forklart oppskriftene på en enkel og forståelig måte. Tusen takk for at du deler. Her skal jeg inn igjen og snike når jeg skal sette opp neste ukemeny. 🙂

  2. sjomannsfruen: Så utrolig kjekt, det er akkurat det som er meningen med denne bloggen 🙂 Så selv takk for den fantastiske tilbakemeldingen, for nå ble jeg veldig glad 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *