Pizza med røykt ørret og tomat (glutenfri)

Categories Gutenfri- tillaget


I dag somlet jeg meg endelig til å lage den utrolig gode pizzaen som vi lagde på fiskesprellkurset. Jeg lagde bunnen med glutenfritt mel etter anvisningen på pakken (Toro sin fiberrik brødblanding.) Siden bunnen på denne pizzaen skal være som en syltynn Italiensk pizzabunn delte jeg deigen i to. Bunnen jeg ikke brukte, halvsteikt jeg og frøs  ned. Dette gjør de  supert enkelt neste gang jeg vil lage pizza. Vil man lage bunnen med hvetemel står oppskriften på slutten.

 Jeg gjorde noen små endringer siden jeg ikke tåler så godt rødløk og mozzarella  byttet jeg det ut med sjalottløk og parmesan.

 


Oppskriften er fra fiskesprell sin nettside

200 grøykt ørret

3 stk  tomat

0,5 stk rødløk

1 stk  pizzabunn

1,5 dl crème fraîche

1 ts oregano (det kan være lurt å ha på oreganoen når pizzaen er steikt da blir det mer smak av den)

0,5 ts salt

0,25 ts pepper

100 g mozzarella, revet

Framgangsmåte

Sett stekeovnen på 200 °C.

Skjær røykt ørret i tynne strimler.

Vask tomat og skjær i tynne skiver.

Vask og rens rødløk og skjær i tynne ringer.

Del pizzabunnen i porsjonspizzaer, og legg på et stekebrett med bakepapir.

Smør på et jevnt lag med crème fraîche, og legg på tomatskiver og rødløk.

 


Pizzadeig av hvete

2 dl sammalt hvete

Ca. 2 dl hvetemel

1 pakke gjær (om du ikke tar deg tid til å heve deigen, kan du bruke ½ ss bakepulver som du tar i helt til slutt. Da må du ta deigen rett på platen og ha fyllet på før du setter pizzaen i ovnen)

3 dl vann (lunkent)

4 ss olje

½ ts salt

Ha alt det tørre i en bolle. Ha deretter i væsken og bland godt. Sett deigen til heving i ca. 20 minutter, slå den så sammen igjen og så kjevles den ut på bakepapir til den er så tynn som du ønsker den. La den stå og heve ca. 20 minutter til før man tar på fylletog har den i ovnen.

 

 

Matbloggtoppen

6 kommentarer

6 thoughts on “Pizza med røykt ørret og tomat (glutenfri)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *