Indrefilet av elgkalv med ekte rødvinsaus

Categories Kjøttretter


Denne gangen brukte jeg opp en rest av en rødvin som hadde stått så lenge at den ikke var noe god å drikke lenger, men til saus var den perfekt.

Saus til 4 personer

4 dl rødvin

1 løk eller 2-3 sjalottløk

1 buljongterning, eller det det aller beste ville vært å brukt kraft, men det hadde jeg ikke

Salt og pepper

Ca. 1 ts timian

1 ss maizena

Rens og finhakk løken og surr den i litt godt med smør. Ha i rødvinen og la alt koke sammen så lenge som mulig, den blir bedre og mer konsentrert jo lenger den får koke inn, gjerne med timian i. Når det nærmer seg spisetid, smaker man til med buljong, salt og pepper og jevner med maizena.

Kalvefilet

Det var to små, ganske slanke fileter som jeg bare steikte på pannen i smør til de var brune. Så tok jeg pannen bort fra varmen og lot de hvile i minst 20 minutter før jeg ga de en omgang til på pannen. Nå hadde jeg nykvernet pepper på før jeg lot de hvile noen minutter til før jeg skar de opp.

Til hadde vi fløtegratinerte poteter, brokkoli, blomkål og gulerøtter.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *