Pølser og kikkerter

Categories Pølseretter

 

600 g ferdig kokte kikkerter (det finnes både ferdig kokte erter og erter som må ligge i bløt)

Ca. 400 g kjøttpølse

2 løk

Ca. 1 rød chili (tilpass selv)

1 rød søt paprika (man bruker den paprikaen man har)

½ squash

1 potte basilikum (man kan bruke tørket basilikum også, men fersk ser finere ut og gir retten en ekstra spiss)

Allkrydder (allround)

Salt

Pepper


Kikkerter er som erter flest, men smaker gjerne litt mer og er litt mer saftige en gule erter. Dessuten holder de godt på fasongen. Som nevnt over kan man få kjøpt bløtende og kokte kikkerter. Tar man seg bryet med å legge erter i bløt over natten og koke dem i en time, blir det mye billigere og man kan fryse ned det man ikke bruker til en annen gang.


Rens og finhakk løk, paprika og chili. Steik alt i smør, og ha deretter i pølsebiter. Når alt har lett brunet, tar man i kikkerter og oppdelt squash og tilsetter krydder og finhakket basilikum.


Maten er klar for servering når ertene er varme og man har tatt på passelig krydret etter din smak!

 

Ville du kommet og spist middag om du fikk servert dette?

10 kommentarer

10 thoughts on “Pølser og kikkerter

  1. Ja, det såg godt ut, eg ville ikkje sagt nei til ein slik invitasjon. Med det same vil eg sei, at det eg har lært av deg er å jevne diverse supper med maizena, istadenfor kveitemjøl, det er ein stor suksess. Idag jevna eg blomkålsuppe med maizena og det gjekk veldig fint og god blei suppa.

  2. Oldemorbloggen: Å du er nå bare en utrolig kjekk dame, når jeg flytter til Bergen igjen skal jeg invitere deg på middag 🙂 Tenk å kunne lære en voksen dame noen nye knep, det er utrolig gøy. Maizena er helt supert, den trenger ikke mer en et oppkok så er den ferdig, i motsetning til hvetemel som minst bør koke i 15 minutter for ikke å få mel smak. Dessuten er den naturlig fri for gluten og da kan jo de aller fleste spise maten.

  3. matgladilavkarbo: Liker du erte og bønner så liker du kikkerter. De er litt faste i konsistensen og har gjerne en litt nøtteaktig smak. Utrolig godt synes jeg, men jeg liker de best om jeg har tilsatt noe smak. Jeg fikk en kommentar fra en på FB som spiser de med kefir, det har jeg ikke forsøkt. Men jeg har brukt de i brød og bakverk, og det fungere supert. Tror jeg må legge ut en innlegg om kikkerter en dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *