Aubergine

Categories Grønnsaker

Aubergine er en kalorifattig grønnsak, og den er mild og fin i smaken. Den finnes visstnok i mange farger, men jeg har (så vidt jeg vet da) sett den mest vanlige varianten som er svart/lilla på farge. 

 

       

Jeg ser at tilberedningsmåten er varierende, mange steder står det at man må ha den liggende med salt på og noen steder at den også skal ha sitron på i tillegg til salt. Vel, jeg gjorde dette til å begynne med, men det har jeg sluttet med. Dette er rett og slett for jeg ikke kan kjenne noen forskjell på smaken (man mener det blir en bittersmak, men det kan ikke jeg kjenne, og jeg har ganske god smaksans etter alle disse årene) og konsistensen blir fin uansett. Men dette må man selv ta stilling til, ut i fra hva hver og enkelt av dere selv ønsker. Men det man må gjøre med aubergine, er at man alltid må varmebehandle den før bruk. Min erfaring er at den krever en del smør eller olje når man steiker den. En venninne av meg som er fra Tyrkia, hadde auberginen hel i steikeovnen og snudde den med jevne mellomrom (med skallet på), det er genialt, for da trenger man overhode ikke fett. Jeg synes det blir best resultat når jeg steiker auberginen i smør fremfor olje.

Denne er ikke ferdig, den har bare vært en runde på steikepannen.

Aubergine blir forholdsvis fort ferdigsteikt, enten i skiver, biter eller delt i to. Den kan ikke kokes som en potet, men kan brukes i maten som andre grønnsaker. Jeg liker å ta av skallet på den, men det er ikke nødvendig.

Jeg bruker aubergine som tilbehør til maten i stedet for ris, poteter osv., men man kan ha den i retter som for eksempel i moussaka, gryteretter eller i wok, men her, som alle andre steder, er det kun fantasien som begrenser bruken.

Linker til noen retter jeg har brukt aubergine i eller til:

Moussaka, finner du under retter med kjøttdeig. http://morsmiddag.blogg.no/1320784331_moussaka.html

Laks i folie med aubergine, finnes unner fisk. http://morsmiddag.blogg.no/1330425708_laks_og_aubergine_i_f.html

Ørret med pesto og aubergine, finner man under fisk. http://morsmiddag.blogg.no/1328716773_rret_med_pesto_og_aub.html

Moussaka med fisk, finnes også under fisk. http://morsmiddag.blogg.no/1315065590_moussaka_med_laks.html

Det ble veldig mye fisk her, men jeg bruker aubergine mye i stedet for poteter, siden jeg liker det godt og det er kjapt å tilberede.Gå gjerne inn på Bama sin side og les også: http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/aubergine/index.aspx

 


 

2 kommentarer

2 thoughts on “Aubergine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *