Dessert med mersmak

Categories Søte gleder

Sjokolademousse med Drambuie

Jeg hadde en skvett Drambuie stående i skapet og det var en naturlig ting å ha i sjokolademoussen. Min eldste datter var her i helgen og hun elsker sjokoladepudding og sjokolademousse, og det  er en mors glede å få “brele” datteren bort når hun er hjemme.

 

4 personer:

 

2 egg

1 ss sukker (jeg hadde så lite sukker i siden både sjokoladen og likøren er søt, men ta gjerne mer i, om det er ønskelig)

1 beger fløte (jeg brukte soyafløte, og da har jeg noen korn med salt i siden det tar noe av vannsmaken som er i soyaen)

1 plate kokesjokolade

Ca. 1 cl Drambuie, eller så mye man ønsker, eller man kan kutte den ut

Det skal ikke være nødvendig med gelatin, men skulle du trenge det ,så er det kun en plate eller to som skal til. Gelatin legges noen minutter i bløt før den også smeltes i vannbad.

Lag eggedosis av egg og sukker, stivpisk fløten og bland sammen. Smelt sjokoladen i vannbad (vannbad er å ha sjokoladen i en kopp eller lignende og sette det i en panne med kokende vann til sjokoladen er smeltet) og tøm den i blandingen under omrøring. Smak til med Drambuie og eventuelt mer sukker.

 

 

 

 


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *