Kyllingburger med karridressing

Categories Kyllingretter

 

Jeg delte kyllingfiletene i to på langs, slik at de ble tynnere og dermed lettere å ha i brød.

Jeg hadde på karri, salt, pepper og olje i en ildfast form og hadde kyllingen i og steikte de i ovnen på 200 grader i rundt 15 minutter (men de kan også steikes på pannen).

Jeg hadde råsteikte poteter til og de vasket jeg godt, tørket og delte i båter. Disse hadde jeg også i ildfast form og hadde olje, Maldon salt og litt pepper på og blandet det godt. Potetene satte jeg først inn i steikeovnen på 220 grader øverst i ovnen. Så skrudde jeg den ned da jeg hadde kyllingen inn i steikeovnen.

Siden alt glutenfritt er lyst brød, bestemte jeg meg for å lage grove rundstykker.

1 pakke Toro havremel (bruk det melet du ønsker og liker)

1 ½ dl glutenfri havregryn

1 dl solsikkefrø

½ dl sesamfrø

1 dl fiberhusk

1 god ts salt

1 dl rapsolje eller smør (bruker man smør, så ha i litt mindre salt, siden det er salt i smøret)

1 pakke tørrgjær

Ca. 5-6dl vann (jeg hadde litt for lite vann i mine)

Bland alt det tørre sammen og ha i vesken, bland godt sammen. Fiberhusken trekker til seg veldig mye vann, så det kan lønne seg å vente noen minutter før man begynner å forme rundstykkene for å se om de er passe faste. Glutenfrie produkter kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med hveteprodukter, de blir en mye løsere og klissete deig. Er den ikke klissete, er den rett og slett for fast.

Form så store rundstykker du måtte ønske, men skal du ha de til burgerbrød, er det en fordel at de er litt store. Bruk litt olje på hendene for å forme emnene og sett de på bakebrett, gjerne med bakepapir under. Glutenfrie produkter skal KUN heves en gang! Derfor skal de rett inn i forvarmet ovn (rundt 200grader) etter heving og la de steike i rundt 15 minutter. Steiketiden vil variere etter hvor store rundstykkene er og hvor sterk steikeovnen er.

Sett de på enn rist når de er ferdige og la de få bli litt avkjølt før man bruker de.

Jeg hadde en salat med isbergsalat, squash, sharonfrukt og tomater.

dw12dt
2 kommentarer

2 thoughts on “Kyllingburger med karridressing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *