Kaldrøykt krydderlaks med sommerkålsalat

Categories Fiskeretter

Oppskriften på sommerkålsalaten fant jeg i Byavisen i Bergen og tenkte at den måtte jeg forsøke. Men da jeg begynte å se nærmere på oppskriften virket den veldig lik sånn jeg bruker å lage italiensk salt, så det er nok en variant av den. Det skulle være skinke i og brukes i baguette, men jeg har som intensjon å spise mest mulig fisk, så da ble det kald sommermiddag på en annen måte. Men i steden for å raspe kålen slik det står i oppskriften, anbefaler jeg heller å kutte sommerkålen opp med kniv i litt større biter når den skal serveres til middag. Vil man bruke salaten til pålegg, så raspes kålen som i oppskriften og man kan ha for eksempel ha kuttet skinke i, eller på salaten. Et lite tips til er å ha litt finkuttet fersk chili i, så blir den litt sprekere i smaken. Kanongodt, og et sundt alternativ.

200 g sommerkål

1 stor gulerot

150g majones

2 ss crème fraîche, rømme, naturell yoghurt

½ ts chilipulver

1 ss worcestersaus (kan inneholde gluten)

Salt og pepper

Tåler man ikke melkeprodukter, så bruker man mer majones og i tilegg saft fra en lime, smak til hvor syrlig du ønsker den. Tåler man ikke majones pga. eggene, så bruker man bare melkeprodukter.

Hakk eller rasp kålen og rens og rasp guleroten. Ha dette i en skål sammen med majones, rømme, worcestersaus og krydder og bland alt sammen godt. Og vips! Salaten er ferdig! J

Siden jeg hadde kaldrøykt krydderlaks til, så hadde jeg litt vårløk og lime som tilbehør.


Utrolig godt å kunne sitte ute å nyte maten 🙂

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Kaldrøykt krydderlaks med sommerkålsalat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *