Benløse fugler

Categories Retter med kjøttdeig

Dette er verken fugl eller fisk, men derimot en slags kjøttkake. Så hvordan denne retten har fått navnet sitt, ja, det må fuglene vite.

2 personer

300 g kjøttdeig

2 sneier med bacon

Ca.1 ss finhakket persille

½ løk

Ca.1 ½ ts salt

Ca.1 ts pepper

2 ts raspet fersk ingefær

½ ts nellik

1 dl vann

1 ss potetmel, om man ønsker det. Jeg hadde ikke i potetmel og det ble litt ‘løse fugler’ (hehe). En morsom rett dette her. Det er nå iallfall en som ler og det er meg 😉

Rens og hakk løk og persille, rasp ingefæren og ha alt i en skål sammen med kjøttdeigen og de andre krydderene. Ha i vann og eventuelt potetmel og bland det godt sammen til deigen er smidig.

Ha en varm steikepanne med smør og form deigen til avlange kaker og steik de på begge sider. De bør ligge på pannen og surre i minst 10 minutter (man kan gjerne steike de i steikeovnen, da midt i). Husk å vende kakene med jevne mellomrom.

Fløtesaus

2 dl fløte (tåler man ikke melkeprodukter, velger man soyafløte)

Kraften fra steikepannen som du får når du koker ut steikepannen med

litt vann når kakene er ferdige, så får man med den gode smaken

Ca. 2 ss hakket fersk persille

Ca. ½ ts salt

1 krm pepper

(½ ss maizena om man vil ha sausen ferdig på et blunk)

Har man god tid og begynner med sausen, vil fløten reduseres slik at den blir litt tykk og man slipper å ha jevning i den. Ønsker man at sausen skal bli fort ferdig, tilsetter man maizena før den kokes opp. Ha i finhakket persille og smak til med salt og pepper.

Min datter ønsket spagetti og jeg spiser helst ikke det, så da ble det steikt aubergine til mine fugler 🙂

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Benløse fugler

  1. Antar at det er formen som er årsak til navnet. Egentlig skulle kakene hete, etter min mening, “”Ben – nebb – vinge – og fjærløse fugler”. Men det blir jo for langt…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *