Franskinspirert fiskegryte

Categories Fiskeretter

I denne oppskriften har jeg tatt utgangspunkt i en oppskrift fra kokeboken ‘Fra boller til burritos’, og så har jeg forenklet den litt.

4 personer

400 g fisk etter ønske (jeg brukte frossen torskefilet)

Litt pillede reker om man har, men det er ikke nødvendig

2-3 ss olivenolje

1 fedd hvitløk

2 gulrøtter

1 paprika

½ purreløk eller annen løk

2 stilker med stangselleri

2 ss tomatpuré

1 fiskebuljong

1-2 ts timian

Ca. 1 ss finklipt dill (man kan bruke tørket dill og persille, om man ikke har fersk)

Ca. 1 ss persille

4 dl vann

Ca. 1 ts salt

Ca. ½ ts pepper

Rens og del alle grønnsakene i forholdsvis små biter. Ha olje i en panne og la den bli varm før man har i grønnsakene og lar de surre noen minutter. Ha så i vann, tomatpuré, buljong, hakket (eller tørket) persille og dill. La det hele få koke i rundt 5 minutter, før man tar i fisk delt i biter og smaker til med salt og pepper. Når fisken er ferdig, er gryten ferdig (ca. 5 minutter til). Server gjerne med poteter eller det tilbehøret man ønsker.

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Franskinspirert fiskegryte

  1. Den gryten skal jeg prøve en dag. Men nå har vi spist kremet fiskesuppe i 2 dager så det blir nok litt kjøtt de neste dagene regner jeg med. Kanskje jeg finner noe spennende på dine sider…:-)
    Ha en fin kveld!

  2. Det forstår jeg, variasjon er viktig 🙂 Lammekoteletter i ovnen eller svinaktig godt er to veldig forskjellige, men veldig gode retter begge to.
    Ha en strålende fin fredag og helg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *