Hjemmelaget tagliatelle som er glutenfri og sunn

Categories Diverse retter

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(18381846)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Denne oppskriften fant jeg på bloggen til Charlotte  og jeg måtte bare forsøke den, selv om skepsisen min var stor til om dette kunne være godt ,og hvordan den fungerte. Men heldigvis er jeg utrolig nysgjerrig så jeg satte i gang dagen etter, og ble virkelig positivt overasket. (Grunnen til min skepsis i utgangspunktet, var at dette er en helt uvanlig måte å lage pasta på).

Linken : http://charlotte1987.blogg.no/1327006607_sunn_glutenfri_og_lav.html

4 egg

125 g naturell kremost (jeg brukte 1 pakke Snøfrisk) (jeg vet ikke helt hvordan jeg kan lage den glutenfrie pannekaken melkefri enda, kom gjerne med forslag)  

35 g fiberhusk eller psyllium

1 krm salt

2 bakepapir og formfett eller olje

Forvarm steikeovnen til 150 g

Pisk egg og kremost godt sammen med en visp og ha i salt og fiberhusk/psyllium og rør alt til en jevn blanding. Så er det bare å la røren, som er veldig tynn, stå og svelle i 10 minutter slik at den blir fast.

Ta to bakepapir og ha på formfett eller olje og sørg for at den ene siden på begge papirene har godt med fett på seg. 

Når røren har stått 10 minutter, er den blitt adskillig stivere enn den var, og nå tømmer man den ned på midten av den smurte siden av det ene bakepapiret. Bruk en slikkepott og jevn det litt før man tar det andre matpapiret med smørsiden ned på deigen. Dvs. man har deigen mellom to smurte bakepapir. Bruk en kjevle (har man ikke kjevle, kan man fylle en flaske med kaldt vann og bruke den) og rull oppå bakepapirene slik at deigen blir klemt flat imellom disse. Legg bakepapirene med deigen imellom på en steikeplate og sett det hele i ovnen. BEGGE papirene skal være på når den steikes. 

Steikes i 10 minutter. 

                                            

Rull den sammen som når man lager skillingsboller og så kan man skjære så tynne eller tykke strimler som man ønsker.



Man kan også bruke det til lasagneplater.

Det jeg lurte på var om jeg skulle koke “pastaen” etterpå når man skulle bruke den, men det skal den altså ikke. Varm den i steikeovnen eller bare ha den kald til.

Den kan oppbevares i kjøleskapet noen dager eller man kan fryse den.

 

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18499254)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19539596)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *