Last Updated:

Hjemmelaget sjokoladepudding med vaniljesaus

Categories Søte gleder

 

Min eldste datter bir 27 år i dag og har nesten nådd meg igjen i alder (siden jeg forblir 29). Hurra for Marte! Hun ønsker seg biff til middag og sjokoladepudding til dessert. Hun tåler svært dårlig melkeprodukter, så derfor ble desserten laget med soyafløte og havremelk uten at det forringet smaken. Oppskriften jeg publiserer her er med melk, men om man ønsker å lage den ute, er det bare å bruke soya istedenfor.

 

Sjokoladepudding

8 dl melk (eller halvparten vann og halvparten fløte, tåler man ikke melkeprodukter kan man bruke kun soyafløte eller halvparten havremelk)

2 ss maizena

2 ss kakao

4-5 ruter 75% mørk sjokolade

1 ss sukker

1 ts ekte vanilje (Selges på helsekostforetninger)

1 knivspiss salt

Ha alt i en panne og la det koke opp under omrøring. Før man heller røren i en skål, så kan det være lurt å se etter at sjokoladen er oppløst. La den stå kalt i en time, eller lenger, den har godt av å stå litt, derfor kan man godt lage den god tid før den skal serveres.

Vaniljesaus

Jeg liker å ha rikelig med saus til, Marte liker sjokoladepuddingen best uten noe annet enn kanskje litt revet sjokolade.

Vaniljesausen lager man med 6 dl melk (eller halvparten vann og halvparten fløte, tåler man ikke melkeprodukter kan man bruke kun soyafløte eller halvparten havremelk)

2 ½ ts ekte vanilje (kjøpes i helsekostforetning)

1 ss maizena

1 ½ ss sukker

1 knivspiss gurkemeie for fargen (man kan også bruke litt gul farge som man bruker til marsipan osv.)

Bruker man ikke melk i kan det være lurt å ha en knivspiss med salt i da forsvinner vannsmaken.

Ha alt i en panne og kok den opp. Den har også godt av å stå en stund slik at smaken får utvikle seg. Blir den for tykk, ha i litt mer veske og rør godt om før servering.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

3 kommentarer

3 thoughts on “Hjemmelaget sjokoladepudding med vaniljesaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *