Last Updated:

Berit sin gulrotsuppe

Categories Supper

 

Norges land finnes det mange utrolig flinke, matglade mennesker og i dag skal jeg presentere en av de. Det er Berit som er fra Måløy, men som både titt og ofte i er Trøndelag, slik som også jeg er. Vi møttes på vakre Hembre gård, der jeg var så heldig å få være gjest. Berit er en utrolig fargerik, munter og festlig dame som virkelig kan kunsten å lage mat. Og jeg fikk lokket ut av henne oppskriften på denne nydelige gulrotsuppen (hun var i grunnen ikke vanskelig å be, og jeg fikk lov å legge den ut her). Denne suppen bør dere virkelig prøve, den er i særklasse og utrolig enkel å lage.

Jeg fikk også lyst å lage noe brød til, og det ble brød med tørkede tomater som jeg fylte med fetaost, oliven og persille og det passet veldig godt til suppen.

Berit sin gulrotsuppe

(4 personer)

600 g gulrot

½ løk

1 fedd hvitløk

6 dl kraft av hønsebuljong eller vann og hønsebuljongterning

1-2 ts salt

1 krm pepper

Aldri så lite chili eller cayennepepper

2 små laurbærblad

1 ss olje

Skrell gulrot, løk og hvitløk og del de i biter. Ha de i en varm panne med olje og surr de noen minutter. Ha så på vesken og krydderet og la det hele koke under lokk i ca. 20 minutter. Ta ut laurbærbladet, hvis ikke blir suppen prikkete. Bruk en stavmixer til suppen er blitt jevnet.

Server med rømme som er utblandet i litt vann, og persille eller noe annet grønt for fargen sin del (dette kan altså sløyfes).

Orginaloppskriften 🙂

 

Fylte brød med tørkede tomater

1 dl sammalt hvete

1 dl sammalt rug

1 dl havregryn

2 dl hvetemel

½ pk. tørr gjær

½ ts salt

2 dl lunkent vann

2 ss olje

Ca. 50 g eller mer med tørkede tomater

1 ss karve (den kan godt legges litt i bløt i vannet man bruker en stund før bruk, da gir den en ekstra god smak)

(Deigen kan lages med bare hvetemel om man ønsker det, men da blir den ikke så sunn).

Bland alt det tørre i en bolle. Hakk de tørkede tomatene i små biter og ha de i melet. Lunk vann, olje og karve, ha det i det tørre og bland deigen godt sammen. La den heve til den er dobbel så stor. Slå den ned og del deigen i mange små biter. Kjevl ut små rundinger, eller man kan lage horn. Legg på delte oliven, fetaost og persille på rundingene (men bruk det fyllet du liker). Brett deigen over fyllet, det kan være lurt å bruke litt vispet egg for å lime de sammen.

Hev de igjen og steik i ca. 200g i 15-20 minutter.

Glutenfri

Jeg lagde de glutenfrie og da brukte jeg

1 pakke Toro sitt havremel

Ca. 2 ss profiber

1 ts salt

25 g gjær

1 dl olje

3 dl vann

Deig av glutenfritt mel heves kun en gang. Og den er nesten umulig å kjevle, derfor bruker jeg olje på hendene, og lager en kule og presser den flat på bakebrettet. Resten er som for vanlige brød. Jeg laget noen litt mindre flate brød også, som jeg bare steikte uten fyll. De trenger mindre steiking.


Facebookside: https://www.facebook.com/pages/Mors-Matblogg/189642584389662

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *