Sellerisuppe

Categories Supper

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(18381846)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Magiske øyeblikk er sjelden noe man kan kjøpe, men må ta seg tid til å ta de inn over seg når de dukker opp. Og i går var jeg så heldig at jeg fikk oppleve et slikt. Det var klarvær og sol i Bergen og det er tydelig at vinteren har sendt forvarsel om at den er på vei. På en liten fjelltur jeg hadde i går ettermiddag måtte jeg stanse for å se på solnedgangen. Himmelen var oransje og rød utover havet. Alt var stille og harmonisk både inni meg og i naturen, man skulle ikke tro det kunne finnes noe vondt i verden, jeg var fullstendig utenfor tid og rom. Millioner takk for at jeg er så heldig å få oppleve noe så fantastisk magisk!

Suppen i dag ble til siden jeg hadde så mye stangselleri som jeg måtte bruke opp. En annerledes, men god suppe. Stangselleri inneholder masse fiber og er derfor svært kalorifattig, men er forholdsvis rik på C-vitamin og folat. (http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=Content_6140&Main_4489=6177:0:10,3125&Content_6140=6185:0:10,3181)

Sellerisuppe

Ca. 4 personer

6 -8 stenger stangselleri (avhengig av hvor store de er)

6 dl vann

2 grønnsakbuljongterninger

1 god klatt smør

3 ss maizena

Ca.3 gulrøtter

3 dl fløte eller melk (tåler man ikke melkeprodukter, bruker man heller soyamelk eller -fløte).

1-2 krm pepper

(Den grønnsakbuljongen jeg brukte var så salt at jeg ikke behøvde ha salt i suppen)

Er stangsellerien grov, kan det være en fordel å skrelle den litt, ellers bare vasker man den og skjærer den i små biter, bruk bladene også. Ha vann, selleri og buljong i en panne og la det koke i ca. 10 minutter, eller til sellerien er mør. Bland fløte og maizena og rør det klumpefritt, og ha det så i den kokte sellerien. Bruk stavmikser og lag en glatt suppe og la det få et oppkok under omrøring. Smak på suppen og se om en trenger pepper og salt. Skrell og rasp gulrøttene og ha det oppå suppen så det blir litt mer mat i. Ha gjerne også et kokt egg til hver, det smaker godt og metter.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18499264)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19539596)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

2 kommentarer

2 thoughts on “Sellerisuppe

  1. Høres godt og sunt ut! Skal prøve den oppskriften snart! Stang selleri er jo også innmari bra for alt mulig🤓👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *