Kylling med kanel og appelsin

Categories Kyllingretter

Kylling med kanel og appelsin

Kanel er noe vi vanligvis ikke bruker i middagsmat her i Norge, unntaket er vel på grøt. Men jeg lot meg inspirere av et innlegg jeg fant på nettet. Og i dag lærte jeg noe nytt om kanel som jeg ikke visste. (Jeg har brukt vanlig kanel fra butikken i min oppskrift.)

http://www.klikk.no/mat/spise/article699854.ece

http://www.forskning.no/artikler/2003/november/1069764299.75 (fra forskning.no om kanelens innvirkning på blodsukkeret)

4 personer

4-6 kyllingfileter

½ dl olje

½ appelsin (stor) saft og skall

1 ss kanel

Ta en plastpose og ha i filetene, olje og kanel. Press saften av appelsinen og ha den i, og del opp resten av det som er igjen av den og ha dette også i marinaden, for skallet på appelsinen vil gi marinaden den lille, bitre smaken som skal til. La det hele ligge i et par timer, eller så god tid en har (gjerne over natten).

Om man ønsker, kan en lage en saus av:

2 appelsiner. Bruk alt utenom skallet

Litt raspet appelsinskall

1 krm nellik

Vask appelsinen og tørk den. Rasp litt av skallet. Del appelsinen og ha alt kjøttet i en skål og bruk stavmikser og lag det jevnt. Jeg anbefaler å varme appelsinsausen opp for da blir smaken litt kraftigere.

Om en vil dele kyllingfileten i biter så det går fort å steike den, eller om man vil steike den hel, bestemmer man selv. Server med ris og salat. I dag bruker jeg fullkornsris (som er naturlig fri for gluten, men inneholder masse fiber og dermed en lavere glykemisk indeks (blodsukkeret stiger seinere og det er bra), og det er mer næringsrikt enn pol

ert ris. Om noen skulle lure på hvordan en får risen i “fasong” på talerken? Bruk litt olje i en kopp og ha i risen, klapp litt med en skje på toppen og tøm den på talerken. Som når en laget sandkaker når en var liten 🙂

.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *