Last Updated:

Hjemmelagde fiskekaker

Categories Fiskeretter

Hjemmelagde fiskekaker

Gode venner er ikke bare gull verd, men er livsnødvendig. Og jeg er usedvanlig heldig i så måte. I dag fikk jeg lyr av en venn og da kunne jeg endelig få lage hjemmelagde fiskekaker igjen. Når jeg var liten så hang jeg over skulderen til min farmor for å se hvordan hun lagde mat. Nå hadde hun ikke slikt utstyr som en har i dag, så hun kvernet fisken flere ganger i gjennom en håndkvern og all speing av deigen var med håndmakt.

Lyr er ikke lett å få tak i lenger uten at en fisker den selv, men hyse kan være lettere. En kan bruke begge de to fiskesortene for å lage gode fiskekaker.

En må filetere eller få ferdig filetert som også er skinn og benfri for å lage fiskekaker. Det optimale er om fisken har fått lagt et døgn før en lager farsen, men denne gangen hadde jeg ikke anledning til det.

1 kg filet av lyr eller hyse

2 ss potetmel

1 ¼ ss salt (det virker mye, men fisk trenger mye salt)

½ ts muskat(har en ikke dette, så sløyfer en det)

7 dl melk( tåler en ikke melk kan en eventuelt bruke soyafløte eller lignende, men se at en ikke bruker noe som er tilsatt sukker, for det går ikke bra. Jeg bruker ca 2 dl fløte og resten vann, det går fint for min del og kakene ble nydelige X 2 😉

Ha all fisken i en foodprosessor og ha i salt og potetmel. Vær litt obs på hvor sterk maskinen din er, det er ikke bra den elter alt for hardt. Jeg lot den gå på fullt en liten stund til fisken var begynt å bli delt, så skrudde jeg den kraftig ned. Det er viktig at både fisk og vesken har samme temperaturen når en begynner å spe deigen. Ha i litt og litt veske i farsen. Ha steikepannen klar og steik de så de blir brun på begge sider. For at de skal bli gjennomsteikt, må en skru ned platen så de ikke blir for brente. Lager en mye fiskemat på en gang og en har en steiketakke, kan det være lurt å bruke den. Når deigen står en stund må en gjerne røre i den for den stivner når den står en stund.

Verdens beste fiskekaker

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hjemmelagde fiskekaker

  1. Denne gangen hadde jeg vårløk, hvitløk og paprika som jeg renset og kuttet i biter. Jeg hadde fått tak i fersk spinat og koriander, disse vasket jeg og ristet godt vannet av. Så kuttet jeg korianderen opp, spinaten var så små blader at det ikke var nødvendig.
    Først surret jeg løk og paprika, før jeg til sist hadde i spinat, koriander, litt salt og pepper.
    Så flott Karina. Det er jo ikke helt lett å vite hvor en skal legge seg på detaljnivå. Men min erfaring er at det som er en selvfølge for meg som har jobbet med mat ikke er det for andre. Og sånn vil det jo være når en ikke har mye erfaring fra et område. Så jeg blir bare glad om du/dere spør meg, for da er det lettere for meg også å forberede meg. Og denne bloggen skal jo være så enkel som det går ant å få det, sånn at det kan være til inspirasjon for alle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *