Elg biff med viltsaus

Categories Kjøttretter

Elg biff med viltsaus

Viltkjøtt er noe av det beste kjøttet jeg vet og nå har jeg vært heldig å få elgkjøtt. Om noen skulle være i tvil om hva som regnes som vilt kjøtt, så er det Hjort, Elg, Reinsdyr og Rådyr. Dette er kjøtt som er kostbart om en må kjøpe det på butikken. Og det er så sjelden at jeg har slikt kjøtt, så da lager jeg en tradisjonell viltsaus til den.

Biffen steiker jeg først på steikepannen og så setter jeg den i ovnen i ca 15- 20 minutter før jeg tar den ut og lar den hvile. Så setter jeg den inn igjen like lenge og dette gjentar jeg til den er ferdig. Vil en forberede biffen på forhånd, så kan en gjøre samme prosessen, men ikke la den bli ferdig steikt. Og når en skal ha den, så tar en den inn i steik ovnen så den blir varm.



Steikeovnene varierer i styrke og om en har varmluft blir det fortere brent en om en bruker vanlig varme. Så pass på og skru heller ned varmen, men jeg har ca 200 g på min steikeovn, men den er gammel og godt brukt. Steiketermometeret visteopp mot øvre del av merket roast biff da den var ferdig. La biffen få hvile litt før en deler den i passe stykker for servering.

 

Viltsaus

Denne sausen er sånn omtent som jeg lærte av min farmor, som var utrolig flink til å lage mat. Jeg hang over grytene og fulgte med, fra jeg var så stor at jeg kunne stå selv. Dessverre var det bare i sommerferiene jeg fikk den gleden. Og det er sikkert like mange måter å lage viltsaus på som alle andre sauser og matretter. Dette er festmat og da skal en ikke spare på noe! Dette er dessverre ingen saus for de med melkeallergi, så da kan jeg anbefale for eksempel en soppsaus eller rødvinsaus.

Ca 4 personer

2- 3 ss smør (og da mener jeg smør og overhodet ikke noe kjemisk fremstilt substitutt som margarin er)

2-3 ss hvetemel(en kan lage brun saus med maisennamel også, men vær forsiktig med varmen. Og den må nok mest sannsynlig tilsetter mer maisenna når den er ferdig for den blir tynn igjen etter å ha stått lenge på varmen).

4 dl vann eller kraft(jeg bruker alltid kraften som kommer fra kjøttet i sausen, det gir veldig god smak)

1 terning buljong(har en viltkraft bruker en selvfølgelig den i stedet for)

Brunost eller geitost etter ønske, men den gir en veldig god smak så jeg bruker et godt stykke

1-2 ss tyttebærsyltetøy eller en kan bruke tyttebær om en har

1-2 ts salt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *