Blomkål/potetmos

Categories Pølseretter

 

Det er kylling winerpølser på bilde 

Jeg hadde litt poteter igjen fra dagen før, og fikk veldig lyst på potetmos. Vel da kom jeg til å tenke på en venninne av meg som snakket om at hun laget mos av blomkål. Jeg brukte det lille jeg hadde av poteter og delte blomkål og kokte det sammen og laget stappe av det og det ble veldig smakfullt. En kan helt sikkert bruke andre grønnsaker sammen med om en ønsker, men min tanke var at blomkål og poteter har samme farge. Blomkål har også lav glykemisk indeks, det vil si at blodsukkeret stiger lite i løpe av de to timene etter en har spist. Da trenger ikke kroppen produsere så mye insulin.

2 personer

2-3 poteter(har en rester av kokte poteter kan en gjerne bruke de)

Ca ½ blomkålhode

Ca ½-1 dl melk (Jeg bruker minst mulig melkeprodukter, så jeg bruker potetvannet i stede for melk og bruker heller litt mer smør en i oppskriften for å få god stappe)Bruk melkefritt smør om en ikke tåler melkeprodukter.

½ ts salt

1 krm pepper

Skrell og kok potetene og blomkål (Om du har dårlig tid kan du dele potetene, da koker de fortere)

Mos poteter og blomkål sammen med smør og veske. Bruk en moser, stavmikser eller mikser. Men vær svært forsiktig om du bruker stavmikser eller mikser, så mosen ikke blir seig. Det går helt fint å mose andre grønnsaker etter ønske. Når potene er most, uten for mye klumper, tilsetter en salt, pepper og eventuelt gressløk.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *