Avkokt laks med Tzatziki

Categories Fiskeretter



Det var tilbud på hel fersk ørret på Ica, men den var blitt forvandlett til laks underveis. Den var så stor at jeg fileterte den nedre delen av den og frøs den ned til seinere. Den øvre delen skal jeg opp i koteletter. Beine og hode laget jeg kraft av som jeg laget fiskesuppe av og frøs ned det resterende.

Laks /ørret trenger ikke lang til hverken å steike eller å trekke (fisk skal aldri koke, da blir den seig) Så da bør en begynne med det som tar lengst tid, altså potetene. Siden jeg ville ha Tzatziki til fisken, noe som er utradisjonelt i Norge, så laget jeg den først på dagen. Jo lengre den får stå å kose seg, jo bedre smak blir det av den.

Så da begynner jeg med oppskriften på :

Tzatziki

3 dl yoghurt naturell (soya yoghurt om en ikke tåler melkeprodukter) En liten digresjon: da jeg bodde i København fikk jeg kjøpt økologsk naturell yoghurt og av en eller annen grunn tålte jeg den veldig godt i normale mengder. Så hva gjør en med yoghurten her i Norge?

1 stk slangeagurk

2 fedd hvitløk

2 ss olivenolje (jeg lærte å lage Tzatziki av en fra Tyrkia og han hadde olivenolje i, men jeg ser på alle oppskrifter ellers så er dette ikke vanlig, så her velger en selv om en bruke olje)

½ ts pepper

½ ts salt

Rasp agurken på et rivjern og press av vannet i en sikt eller lignede. Ha det i yoghurten og tilsett renset og presset hvitløk, salt og pepper. Og vil du ha i olivenolje så rør den i til slutt.



Det er en fordel å la den stå noen timer før bruk, så smaken får sette seg og rør om før servering.

Når en skal trekke laks/ørret så må en ha kokende vann med salt og pepper i(pepper kan sløyfes) Bruk ca 2-3 ss salt pr liter vann og 1/2 ss hel pepper. Hvor lenge fisken skal trekke er helt umulig å si, for størrelsen på fisken avgjør dette. Men fisken er fredig når de løsner lett fra beinet. En kan også servere den kald, da lar en fisken ligge i vannet og tar den opp når en skal servere den. Men husk å kjøle den fort ned, for bakteriefloraen koser seg godt når temperaturen kommer under 70 grader.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *