Bakt potet med karbonadedeig og Bearnaisesaus

Categories Retter med kjøttdeig

Bakt potet med karbonadedeig og Bearnaisesaus !

Etter en herlig vårdag ute, ble det plutselig middagstid. Så da var det å finne ut hva jeg skulle lage til middag, svært lite planlagt denne helgen! Jeg hadde kjøpt noe store poteter i løs vekt for noen dager siden med tanke på bakepoteter av et eller annet slag en dag, og den dagen ble i dag. De potetene som er pakket i folie på butikken er normalt sett mye dyrere enn om en plukker seg store poteter selv og pakker de i folie.

1 person



1-2 store poteter(alt etter hvor mye en spiser og hvor store potene er)

Steik i 1-1/2 time på 210gr

 

150-200g karbonade/kjøttdeig(jeg hadde ferdig steikt karbonadedeig i frysen med tacokrydder på, så jeg bare varmet den)

Tacokrydder eller krydder etter ønske( for eksempel provence krydder, salt og pepper. Eller bare grillkrydder)

Steik kjøtt/karbonadedeigen og ha krydder på.

Jeg valgte i dag å wokke asparges, paprika og squash som jeg hadde opp på kjøttdeigen i poteten og så hadde jeg salat ved siden av.

Siden det er lørdag så bevilget jeg meg bearnaisesaus til (vil du ikke lage fra bunnen av, så synes jeg Knorr sin er best)

Bearnaisesaus

1 person                                         4 personer

40 g smør                                                     150 g smør

1 eggeplomme                                             4 eggeplommer

½ ss sitronsaft/hvitvinseddik                        2 ss sitronsaft/hvitvinseddik 

½ ss vann                                                      2 ss vann

½ ts estragon                                                2 ts estragon

Salt                                                                1-2 krm salt

Pepper                                                                      1 krm pepper

Smelt smøret. Bland eggeplomme, sitronsaft/hvitvinseddik og vann i en glass skål og pisk det godt til det skummer lett. Lag et vannbad(en panne med vann i som er større enn skålen). Ha skålen opp i pannen og varm den opp, men den må ikke koke. Ha det smeltede smøret i dråpevis i egge blandingen til å begynne med, rør godt. Så fortsetter en til en har brukt opp alt smøret. Ha i krydder og server ganske umiddelbart. Skulle sausen sprekke, har en i litt vann og visper godt mens det er varme i vannbadet.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *