Gratinert klippfisk

Categories Fiskeretter

 

Gratinert klippfisk

 

En tilnærmet denne retten smakte jeg på en restaurant ved Atlanterhavsveien, en gang for mange år siden da jeg var på ferietur der. Noe så nydelig delikat og godt var det lenge siden jeg hadde smakt og tenkte at dette måtte jeg forsøke å lage hjemme, og her er resultatet. Virkelig verd å forsøke.

Til 4 personer

Ca 1 kg utvannet skinn og benfri klippfisk i små stykker

8 poteter

6dl  ( 2 beger) fløte/matfløte/soyafløte(kokosmelk kan også brukes, men det blir ikke elt det samme)

1 krm pepper

ca. 150 g  bacon (eller så mye man ønsker, det kan også sløyfes)

½ dl reker i lake eller det du måtte ha(kan også sløyfes eller du kan bruke for eksempel blåskjell)

 

Vann ut fisken i 10- 12 timer med rikelig med vann.

Kok og rens fisken. Skrell potetene og del de opp i skiver og legg de i en ildfast form med litt høy kant.

Hell på fløten og pepper i og legg fisken opp på. Baconet skjæres i stykker og steikes og has på toppen. Du kan ha litt revet ost på om du ønsker det, men det er ikke nødvendig for det er ganske mektig, som det er.

Sett det i ovnen i 1 til 1½ time midt i ovnen på 200 grader,  Kjenn på potetene etter en time. Fløten/væsken du bruker skal trekke inn i potetene, så det blir en litt mer fast masse. Rekene strør en på de siste minuttene.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Gratinert klippfisk

  1. Ser veldig godt ut, men kanskje litt enkel oppskrift. 2 beger fløte og 1 pk bacon, jaja en får ta litt på skjønne. Det finnes mange begerstørelser og pakkestørelser….

  2. Jon: Vet du dette var en veldig fin tilbakemelding, som jeg setter STOR pris på, så fortsett med det. Dette er en av de første oppskriftene jeg laget og var ikke så vant med å skrive oppskrifter eller blogg for den saksskyld. Jeg har blitt mer bevist på det siden dere ikke kan lese mine tanker (og det skal du være glad for heeh). Nå har jeg rettet oppskriften. Og jeg må si jeg er overasket over at noen har gått så langt tilbake i tid på bloggen, det er jo kanonbra. Er det noe som er uklart så må du bare spørre, det blir jeg veldig glad for. Riktig god helg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *