Ørret med gulrot og perillerotsaus (sjøstjerne saus?)

Categories Fiskeretter

Det å få nok grønnsaker i kosten og dermed svært viktige vitaminer og mineraler er ikke lett, og da gjerne spesielt når det gjelder barn. Det er gjerne da man må være ekstra kreativ. 

De fleste barn liker saus på maten, så hvorfor ikke lage sausen av grønnsakene? Det er godt, sunt, enkelt, billig og helt uten tilsetningstoffer. 

Gulrot og persillerotsaus:

4 porsjoner. 

4 gulrøtter

Ca. 200 g persillerot

7-8 dl vann

1 buljongterning eller ca. 1 1/2 ts pulver (jeg kjøper på helsekosten)

1 god klatt med smør, rundt 30 g

Salt og pepper

Ha i mesteparten av vannet i en panne og sett på kok. Skrell, vask og del gulrøttene og persillerøttene og buljong og ha de i kokevannet, og la de koke til de er møre.

Bruk stavmikser eller lignende og mos alt til det er jevnt. Ha i smøret, og smak til med salt og pepper. 

Sausen er naturlig glutenfri og man slipper å tenke på jevning.

Jeg la en klatt med saus midt på tallerken og brukte skaftet på en skje og dro fra midten og utover. Jeg fikk assosiasjoner om sjøstjerne, så det kan være sjøstjernesausen 🙂 Kan du se min assosiasjon til sjøstjerne på tallerkenen?

Ørreten steikte jeg og hadde litt salt og pepper på, den er ferdigsteikt etter 15-20 minutter. Så hadde jeg blomkål, brokkoli og kokte poteter, men server med det du liker og har 🙂 

 

 

Matbloggtoppen

4 kommentarer

4 thoughts on “Ørret med gulrot og perillerotsaus (sjøstjerne saus?)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *