Raspeballer

Categories Kjøttretter

Raspeballer

Min eldste datter og kjæresten hennes er på ferie her hos meg og ønsket seg raspeballer til middag. Det er jo ekte vestlandsmat, selv om det gjerne ikke er sommermat, men nå er da heller ikke ordentlig sommeren her.

 

Til raspeballer har jeg saltkjøtt, aller helst av lam, men en kan bruke salte svineknoker også, som er mye billigere enn lammekjøtt.

Her i huset har vi saltkjøtt, bacon, pølse og kålrabi til raspeballene, så det blir en omstendelig, kraftig og litt kostbar middag. Det skal det være! En annen ting er at jeg alltid lager passe mengde, altså alt for mye, så får hele nabolaget middag av restene.

Sett kjøttet på kok og ta bort skummet som kommer når det koker (jeg bruker en liten tesil). Bruk en stor panne, så en får plass til raspeballene i også. La kjøttet få koke ca ½ time før en tar i raspeballene.

4 personer

Skrell 6 potet (1 ½ potet pr person)

2 – 2 ½ dl byggmel (mengde mel kan varierer ut fra hvilke poteter en bruker, men en skal bruke mer byggmel enn hvetemel)

½ dl hvetemel (Tåler man ikke gluten, kan man bruke grovt glutenfritt mel, jyttemel smaker veldig likt som byggmel, og er naturlig glutenfritt.)

ca. 1 ts salt 

Det letteste er å bruke en foodprosessor, men en kan også raspe potetene på den fineste siden av en rasp, men nå tar jeg utgangspunkt i å bruke foodprosessor. Da tar man en og en potet i maskinen til de er helt most (for all orden skyld, det skal være rå poteter). Ha i salt og mesteparten av melet (la litt være igjen i tilfelle en ikke trenger så mye). Deigen skal ikke være hard, men fast nok til at den ikke løser seg når man slipper den i kokende vann. Da bruker jeg å forme en raspeball i hånden og ha den opp i det kokende vannet. Så må de ligge å kose seg i minst 1 1/2 time.

Kålrabien trenger lang tid for å bli ferdig kokt, så den bruker jeg å sette til koking når det er ca 1 time igjen.



Kålrabistappe 

1 stor kålrabi

100 g smør eller mer (jeg bruker aldri annet enn setersmør eller olje i mat, fuskesmør er fullt av e-stoffer og tull som overhode ikke er naturlig eller sunt for oss)

2 krm salt

1 krm pepper

Jeg skreller og deler kålrabi i biter (da blir den fortere ferdigkokt). Ha den i en panne med vann som akkurat dekker kålroten. Den trenger mellom 45-60 minutters koking før den er helt myk. Når den er kokt, heller en av vannet, har i smøret og bruker en stauke/stavmikser/mikser for å lage mos. Så smaker en til med salt og pepper.

Steik baconet og legg pølsen til varming sammen med raspeballene eller i en egen panne. Middagen er servert.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *