Last Updated:

Wok med scampi og chili saus

Categories Skalldyr, Wok og woksauser

Min barn er her og de ønsket seg scampi med chilisaus, og jeg spiser det så sjelden god variasjon i middagsveien. Og hva gjør man ikke for sine barn. Sausen ble så sterk at det nesten ble blårøyk 😅. Normalt sett er chili man kjøper på vanlig butikk ikke sterk, men denne var denne var tydeligvis ikke etter normalen. Men det er ikke farlig når sausen blir laget for seg selv. Maten ble smakfull og nydelig.

 

Chilisaus til 4 personer

1 1/2 dl fiskekraft (kan bruke grønnsak eller hønsekraft også), eller vann og 1/2 buljongterning

1 fedd hvitløk

Ca. 1 chili

1/2 ss riseddik

1/2 ss soyasaus (husk at man må ha glutenfri om man ikke tåler gluten)

ca. 2 ts sesamolje

ca. 1/2 dl vanne

1/2 ss maizena

Skrell og del hvitløken og chilien, ønsker du å bruke frøene i chilien så sausen den sterkere. Surr opphakket hvitløk og chili i sesamoljen, ha deretter i kraft/vann og buljong, soyasaus, riseddik og la det få koke i 5-10 minutter. Bland vann og maizena, og ha blandingen i sausen under omrøring. Kok sausen opp på nytt.

I woken hadde jeg i følgende som står under, men det er hva jeg hadde i hus, her bruker man det man har og liker.

Til oss to brukte jeg

1 Gulrot

3 bunter Blomkål

1/2 Paprika

1/2 Brokkoli

Ca. 1/2 pakken Sukkererter

1/2 Squash

1 pakke scampi (400 g litt mye men her velger man selv hvor mye man ønsker å bruke)

Rens, skyll, og del grønnsakene opp i biter, ha olje gjerne sesamolje å steike i. begynn med det som trenger lengst tid i pannen gulrot, blomkål, paprika , brokkoli, squash og sukkererter. Det er viktig at scampien er tint før steiking, uten blir pannen for nedkjølt så scampien blir kokt i stede for steikt. For å ha kontroll på stekingen av scampien steikte jeg den for seg selv i sesamolje, og hadde på litt chilisaus. Når scampien var ferdig hadde jeg den i woken, og blandet alt godt, og smakte til med litt mer chilisaus. Siden vi har litt forskjellig preferanse på hvor sterk maten skal være hadde vi resten av sausen ved siden av middagen så vi kunne forsyne oss selv. Vi hadde ris til.

Herlig middag.

 

 

 

 

#wok #skampi #Chilisaus #morsmiddag #Middagtips #glutenfri #melkefri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

4 kommentarer

4 thoughts on “Wok med scampi og chili saus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *