Vegetar risotto

Categories Vegetar mat

Jeg må innrømme at da jeg hørte om vegetarrisotto var jeg meget skeptisk, men skepsisen ble gjort til skamme, den ble nydelig. Denne oppskriften fikk jeg av min svigerdatter Karianne.

 

Til 6 personer:

500g Risottoris, gjerne arborio

4 Sjalottløk

3 fedd Hvitløk

1,5 liter Buljong

Smør

1 pakke Asparges

1 pakke vårløk

1/2 pose frisk spinat

1 raspet Parmesan

1 pakke Soltørket tomat

4 dl rødvin eller hvitvin (Karianne foretrekker å bruke rødvin)

Rens og del løken og hvitløken å fres det i smør eller olivenolje i en gryte på middels varme til den er gylden. Tilsett mer olje eller smør å ha risen i gryten. Kok opp buljongen, og hel den gradvis i risen, så den holder seg fuktig, og til slutt myk.

I risotto kan du bruke hva som helst av grønnsaker. Rens og del grønnsakene og ha de oppi mot slutten, da vil de fortsatt være litt   litt spenstige(al dente) når retten serveres. Ha i vinen parmesanost. Server gjerne med en frisk og enkel salat, og ha parmesan på bordet.

#Risotto #vegetar #mat # Meat #free #monday #kjøttfri #mandag #vegetarmat #Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #Middag #middagstips #Glutenfri #Melkefri #Uten #Gluten #melk #miljøvenlig #julegave #benytt #resursenne #Uten #tilsettinstoff

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *