Last Updated:

Ørret/laks, søtpotet med mango og avokadosalt og skuffende chili

Categories Fiskeretter

Det er skikkelig høst vær i Bergen, så da må vi dra litt solskinn på tallerken. Får man skikkelig god moden mango, så tror jeg ikke det er mange frukter som slår den. At man har noe søtt til fisk og kjøtt, er kan virke noe fremmed for noen av oss, men nå er det kommet for å bli, og takk å pris for det 😍. Det som er et mysterie for meg er hvorfor stor variasjon det er på smaken på chili. Den jeg hadde i dag smakte ikke noe som helst, så jeg pøste på, men chilismaken var der ikke. Men, men maten var nydelig okke som.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søtpoteter er supergodt, og veldig fin farge, faktisk veldig lik farge både ørret og laks.

Bereg rundt 1/2 søtpotet per person

salt

Pepper

Søtpoteten skrelte jeg og delte i båter, hadde smør på pannen og steikte de på alle sidene, de blir overaskende fort ferdigsteikt. Skal man lage til mange så er det lettere å ha de i steikeovnen i en ildfast form med olje, salt og pepper, steik oppe i ovnen gjerne med varmluft i rundt 20 minutter på 200 grader.

Mango og avokadosalat

Til 4 personer

1 mango

1 stor eller to små avokadoer

1 pakke med vårløk

Rundt 1 chili. Så var det denne chilien da, denne gangen smakte den ikke noe, til en porsjon hadde jeg to chilier i og det smakte ikke noe. Og noen ganger er den så sterk at det nesten ryker ut ørene på en. Så her må man rett og slett bare smake seg frem selv.

1- 1 1/2 lime

Friks urter på toppen er fint, men ingen must, jeg hadde fersk persille.

Rensk og del alle ingrediensene utenom limen den deles i to. Del alt i biter og ha det i en skål, press limen over. Har du noen ferske urter kan du hakke og ha de på. Smak om du trenger mer chili og lime før servering.

Ørret/laks steikes enten i ovnen sammen med søtpotetene, eller på stekepannen, med salt og pepper på

#laks #ørret #fisk #Søtpoteter #i #ovnen #i pannen #steikt #båtpoteter #Mangosalat #med #avokado #Chili #Fisk #form  #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips  #Middag #morsmiddag #allergi  #Mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *