Kinesisk fiskerett

Categories Blogg, Fiskeretter

Jeg fant en kokebok jeg kjøpte i 2004 da jeg var på matkurs hos henne, hun var opprinnelig fra Kina. Og jeg satt å bladde i den og fant denne retten, eller det vil si at jeg har gjort den litt om siden jeg ikke kan bruke hvetemel.  Og det skulle være bean saus, som jeg ikke har hørt om, men da brukte jeg Sriracha saus i stede for.

Jeg legger bilde av original oppskriften under, som for øvrig heter Feng Xian Lin.

Helledussen så godt det ble, og så utrolig enkelt å lage. Kan virkelig anbefales.

Server gjerne med ris. Sett den på kok først.

800 g bein og skinnfri fisk,  gjerne torsk.

2 ss Sriracha saus

2 egg

2 ts salt

50 g maizena (tåler du hvetemel må du gjerne bruke det)

5o g sesamfrø

Skjær opp fiskefileten i ca. 1 cm tykk og 5 cm lange biter. (det er ikke så veldig nøye mener jeg)

Bland alle de andre ingrediensene og rør til det er en jevn blanding. Ha fiskebitene i blandingen, og sør for at de blir skikkelig dyppet i blandingen.

Steik de på pannen på begge sider, de blir kjapt ferdig. Pass på så de ikke brenner de, det gjorde jeg.

Saus:

2,5 dl kokosmelk

50 g maizena eller rismel om du har det

50 g tomatpuré (jeg hadde i mer tomatpuré en i oppskriften for jeg ville få brukt opp resten som var igjen, derfor er min saus rød)

2 ss sukker

2 ss sesamolje

5 vårløk

Tomater, kan sløyfes

i tillegg hadde jeg litt sal og pepper, det stod ikke i oppskriften

Ha alt i en panne og kok det opp under omrøring. Smak til med eventuelt salt og pepper.

Ha fisken på en tallerken og hell sausen over, ha på lune tomater, oppskåret vårløk og et drøss med sesamfrø til pynt.

Server gjerne med ris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Sriracha #saus #kinesisk #inspirert #fisk #torsk #rask #enkel #knallgodt #Middag #middagstips #morsmiddag #mat #fra #bunnen #hjemmelaget Glutenfritt #melkefritt #uten #gluten #melk

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *