Last Updated:

Enkel fiskegrateng også alternativt til uten melk og gluten

Categories Fiskeretter, I ovnen

Reklame |

Fiskegrateng er veldig sjeldent jeg lager, og derfor blir det ekstra godt når jeg endelig lager. Når jeg først er i gang med å lage fiskegrateng. lager jeg så pass mye at jeg kan fryse ned så slipper jeg å lage på en stund. Denne har jeg laget både gluten og melkefri, men oppskriften er skrevet slik at alle kan lage den.

Til rundt 4 personer:

1-2 dl makaroni (jeg må bruke glutenfri)alt etter hvor glad man er i det. Jeg hadde bare 1 dl igjen så da var saken grei.

7,5 dl melk eller som jeg gjorde for å få den melkefri, 2,5 dl fløteerstatning(det finnes forskjellige alternativ på butikken i kjølen) og 5 dl vann, eller fiskekraft

3 ss mel. Tåler man hvetemel bruker man det, men jeg brukte 3 ss Toro sitt lyse mel(men bruk det melet du har og liker)

Ca. 25 g smør (tåler man ikke melk, bruker man melkefritt smør)

2 fiskebuljongterninger eller kylling( jeg brukte kylling siden jeg var tom for fiskebuljong) PS: Buljong kan inneholde gluten!

Ca. 500 g tint fiskefilet uten skinn og bein (torsk eller sei er vanlig å bruke). Man kan ha både mer og mindre fisk i.

4 egg eller eggehviter (tåler man ikke egg kutter man eggene ut, det går helt fint)

Salt

Pepper

Strø til å ha på toppen (glutenfritt for min del)

 

Sett makaroni på kok etter anvising på pakken.

Ha væsken, melet, buljong og  smør i en panne og gi det et oppkok under omrøring. Del fisken opp i biter og ha den i sausen, smak sausen til med salt og pepper. Jeg hadde  eggehviter som jeg pisket stive og hadde i, men man kan piske sammen hele eggene og blad det i også.

Smør en ildfast  og ha alt i formen, strø på brødstrø. Sett den midt i ovnen på rundt 200 grader (min ovn må jeg ha det på den, men mulig du må ha det litt lavere siden steikeovner varierer). Ser man alt den blir veldig fort brun, skrur man ned temperaturen.

Server med det man ønsker til, tradisjonelt for min del er det poteter, gulrot og smeltet smør.

De flotte kjøkkenhåndukene er sponset av  BGA, ta en titt innom HER.

De flotte nye kjøkkenhåndukene er sponset av BGA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De har masse fint i tekstiler både puter, tepper, sengeklær, matter, baderomstekstiler , gardiner og masse annet fint .Ta gjerne en titt innom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#fiskegrateng #Fisk #form #tradisjonsmat #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips  #Middag #morsmiddag #allergi  #Tradisjonsmat #Mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt #fisk #sei #sjømat #bga

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Enkel fiskegrateng også alternativt til uten melk og gluten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *