Blåkveite med lys saus med gulerøtter og vårløk

Categories Blogg, Fiskeretter

Røykt blåkveite bør man virkelig forsøke, om man ikke har smakt det allerede. Fy fasan så godt det er, virkelig blant mine favoritter! Det er ikke ofte jeg spiser røykt blåkveite, den er nokså dyr. Denne uken fant jeg den på tilbud, da ble det dagens deilige middag.

Er du vant med røykt blåkveite?

Røykt blåkveite har en del bein(de er lett å fjerne når fisken er kokt), men derfor bør man kjøpe omtrent dobbelt av de man vanligvis spiser. En vanlig porsjon med fiskefilet beregner man mellom 150- 200 gram per. person, men røykt blåkveite bør man regnet mellom 300- 400 gram per. porsjon fisk. Røykt blåkveite har veldig mye store bein, så det går en del vekt bort av den grunn. Beina er store og lett å rense bort.

Røykt blåkveite skal trekkes som torsk(men bruk minimalt med salt på røykt blåkveite siden den allerede er saltet), altså legges i kokende vann, som man skrur ned  når den begynner å koke, den skal kun trekke.

Gulrotstuing kan lages på mange måter, jeg lager den slik:

Til 4 personer:

4 gulerøtter

4 dl vann

1 terning buljong

1 klatt (ca. 20-30 g)smør

Ca. 1 ss Maizena

Ca. 1 1/2 dl fløte/melk(laktosefri  for de som trenger det) (Jeg brukte kokosmelk i dag siden jeg må unngå melkeprodukter helt for tiden),

4 vårløk som jeg hadde i på slutten av koketiden(kan sløyfes.

Rensk og del gulerøttene og ha de i vannet sammen med smør og buljong og kok i omtrent  7 minutter. Ta den bort fra varmen, rør maizena ut Melk/fløte/Kokosmelk og hell i gulerotblandingen. Sett pannen på varmen igjen, og rør til blandingen har kokt opp igjen.

Smak så til om den trenger salt eller pepper.

Ellers hadde jeg kokte poteter og brokkoli til.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *