Katrine sin Polske Rosól

Categories Supper

Denne ideen fikk jeg av min venninne sin datter Katrine Olsen .-)  Det er en Polsk suppe/kraft som de bruker å spise før middag, da tar de ut alle grønnsakene og kyllingen og bare spiser kraften og nudlene. Dette minner meg litt om Mr. Lee som mine barn spiste da de var små. Kyllingen spiser de seinere på dag. Dette er ingen oppskrift på “grammet” men på “rus” det vil si at man tar det man synes selv. De bruker en spesiell buljong som er veldig god, men som er mer krydret en vår vanlige buljong. Den er glutenfri og kan kjøpes på internasjonale butikker.Katrine spiser grønnsakene samtidig som suppen/kraften, og kyllingen seinere.

Nå tok jeg en litt annen variant av denne suppen, jeg skal forsøke den med kyllinglår en annen gang, men nå hadde jeg høns og hønsekraft i fryseren så da ble det slik. Og når jeg reflektere litt over det vil jeg gjerne tro at de også lagde denne av høns i Polen før, og mulignes noen steder enda, uten å ha belegg for dette. Jeg elsker grønnsaker så de kaster ikke heller, jeg hadde også i poteter, gulerot og samt litt gurkemeie i tillegg (jeg har de nesten  all mat for tiden siden leddene mine ikke liker kulde og vinter) 😀 Suppen ble knallgod, tusen takk Katrine, kom gjerne med flere gode ideer! 

Jeg kunne nok hatt mer nudler i, det får jeg gjøre neste gang 😀

Kyllinglår

Vann

Sellerirot

løk

hvitløk

Den spesielle buljongen

Eventuelt salt og pepper 

Nudler/pasta/risnudler (risnudler om man skal ha glutenfri)PS: Jeg har noen gang sett at enkelte typer risnudler inneholde gluten, så les innholdsfortegnelsen.

Kok opp kyllinglår til det skummer, ta vekk skummet og tilsett renset og kuttet sellerirot. La det koke en halvtime, tilsett så renset og kuttet  løk, purre, hvitløk i båter, og krydder etter smak. Kok så i en halv time til. Kok opp små Nudler/pasta/risnudler i mellomtiden i noen minutter.

Slik ser buljongen ut                                                    og her er innholdsfortegnelsen

        

#Suppe #Rosó #polsk #suppe #kyllinglår #kylling #høns #kraft #grønnsaker #nudler #pasta #middag #enkelt #enkel #middagstips #morsmiddag #glutenfri #melkefri #blogg #matblogg #bloggtoppen. 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Katrine sin Polske Rosól

  1. Så kjekt suppen ble god ☺ Er Mangen varianter av denne suppen, så alt etter smak egentlig. Suppen heter rosół.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *