Tikka masala av høns

Categories Høns til middag

  Jeg tviler på at de Indiske husmødrene går på butikken for å kjøpe kylling for å lage Tikka Masala, de bruker nok  høns. Indere og helt sikkert mange andre har tradisjon for å legger kjøtt i yoghurt og krydder natten over,  dette er for at stivelsen i kjøtte skal brytes ned  slik at kjøttet blir mørt og godt, og det er akkurat det jeg har gjort. Nå skryter jeg stadig og støtt av mine egne oppskrifter, men nå elsker jeg mat da, og dette var helt ubeskrivelig godt. At hønsa er seig mat, det er ikke sant, for etter en natt i marinade var den mør og fin etter bare 20 minutter koking.

                                                    

 

Jeg skar ut en filet fra den tinte hønsa, tenk den veide 400 gram,   jeg skar også ut  et lår for å se hva jeg kan gjøre med det 😀

Fremgangsmåte for å marinere hønsa:

3-4 porsjoner

Ca. 400 g rått kjøtt av høns

1 Kinahvitløk eller tre 4 fedd hvitløk

1 stort stykke ingefær

1 chili gjerne med frø om du liker litt futt i maten

1-2 ss tandoori masala (Indisk krydder som man kan kjøpe på vanlig butikk, eller innvandrerbutikk. Er det salt i det  krydderet du kjøper må du smake på maten før du salter mer. Sjekk for gluten om du ikke tåler gluten)

1 ts kardemomme

2 ts gurkemeie (krydderet man bruker til lussekatter, man kan selvsakt også bruke fersk gurkemeie om man klarer å få tak i det)

1 stor løk

1 potte frisk koriander , pluss en potte til man skal i rett før servering. 

1/2 boks  Naturell Yoghurt eller Crème fraîche/rømme (jeg brukte laktosefri Crème fraîche, den tåler godt å bli kokt)

Skjær opp hønsekjøttet i passe store biter, rensk hvitløk, chili og ingefær, og finhakk dette, løken deles i strimler og deretter alt det i en brødpose eller lignende,  også  Yoghurten/Crème fraîche og bitene av hønsa. Ha i krydderne og den ene potten med hakket koriander, og knyt godt igjen posen og kna den til alt har blandet seg godt, sett blandingen i kjøleskapet i omkring et døgn.  

Neste dag har man alt i en panne, og tilsetter:

Dagen etter når man skal lage middag gjør man følgende :

1 boks hakkede tomater

Resten (1/2 boks) av boksen med yoghurt eller Crème fraîche

Ca. 2 ts salt om tandoori masala krydderet ikke inneholde salt

Ca 1 ts pepper

Kok alt i rundt 20 minutter, da er ferdig kokt. Smak til om du trenger mer krydder, eller salt. Er du som meg som liker masse smak, så må du gjerne ha i masse. 

——-

1 potte fersk koriander hakkes og has før servering. (Normalt er jeg ikke så nøye på slikt, men her er det et møst etter min smak)

 

 

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Tikka masala av høns

  1. Dette var jammen nyttig å får vite. Eg likar godt høne, brukte det mykje før i tida og har verkeleg savna det i butikkane. Den marinaden må eg prøve. Hipp hurra og fram med viljen for å kjempe høna fram i butikken igjen.

  2. Anonym: Endelig en annen som også husker at de har spist høns før, så mange på min alder som ikke har smakt det, forstår det ikke. Datteren min på 32 husker høns og var jublende glad .-)
    Enig med deg bruk høns og nyt det gode kjøtte og kraften.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *