Fra hjerte til hjerte med et vaffel hjerte :-)

Categories Søte gleder

Alle som kjenner meg eller har fulgt bloggen over litt tid vet at jeg liker å  lage det meste av maten selv, det var hele vitsen med bloggen  da jeg startet med den, det å kunne vise hvordan man kan lage god, enkel og sunn mat. Men av og til er dette underordnet, og det er nettopp dette denne historien handler om, nemlig  omtanke og hjertevarme og deilige vafler.

                                                               

 

Siden jeg ikke kan spise mat med hvete (gluten) så blir det mange situasjoner der jeg ikke kan spise det som blir tilbudt eller servert.  Og da bruker jeg å si med en munter tone  “ja, ja der sparte jeg de kaloriene” eller at “det ser nå ikke ut som jeg sulter i hel”, og da ler de fleste siden jeg har trivelige former. Men så var det en gang det var dugnad her jeg nå bor, vi skulle rydde og ordne på fellesarealene slik de fleste gjør før 17 mai.  Og den ene naboen laget vafler og kaffe som vi skulle kose oss med etter på,  jeg sa ikke noe om at jeg ikke kunne spise disse for det var min første dugnad sammen med alle naboene. Jeg tenkte at jeg kunne nå ta kaffe og takket høflig  nei takk til vaflene siden jeg ikke tålte gluten. Overraskelsen og gleden ble enorm, da  hun hadde laget Toro glutenfrie vafler siden hun av en eller annen grunn hadde fått med seg at jeg ikke tålte gluten. De vaflene var de beste jeg har smakt noen gang, og grunnen var nok så enkel at  disse vaflene var ispedd omsorg og omtanke, og det  skal man ikke undervurdere. Tenk at en slik gest kan gjøre så enormt mye for andre, så min oppfordring er at neste gang du lager vafler så tenk på om du kan lage glutenfrie vafler slik at alle kan spise det samme, det  gjør en stor forskjell for den det gjelder. Mange kvier seg for å lage vanlig mat, og det er ikke vanskelig å forstå at terskelen å lage glutenfrie bakevarer er å høy at man lar vær å lage. Da er jo disse pakkene med glutenfrie vafler helt geniale, lett å lage til og smaker omtrent som vanlige vafler. Pakken har lang holdbarhet så den kan ligge lenge i en skuffe eller skap, om ikke fristelsen på vafler blir for stor da 🙂

Viktig: De som har cøliaki  bør ikke spise vafler som er steik i vaffeljern som er brukt til å steike vanlige vafler i, da kan man bli syk. Har man ikke eget vaffeljern, steik de heller på en godt rengjort steikepanne eller lignede. 

Her kommer en av kommentarene fra en av leserne som heter Hilde, hun skriver: Om bare vaffeljernet rengjøres godt og de 2-3 første vaflene spises av en som tåler gluten kan vi med cøliaki fint spise vafler som kommer fra gluten-jern også😊

Men historien endte ikke her, det artige er  at jeg har vært i kontakt med Toro for å høre om de kunne tenke seg å sponse meg med glutenfritt mel eller lignede produkter. Og etter litt frem og tilbake kom det en stor kartong på døren dagen etter jeg hadde vært så uheldig å skyte en spiker tvert igjennom tommelen, noe som jeg blogget om. Da jeg  åpnet e-posten min, lå det melding fra min kontaktperson fra Toro som lurte på hvordan det gikk med meg, siden han hadde lest på bloggen at jeg hadde skadet meg. Han skrev også at han hadde sent med glutenfri vaffelrøre også, og håpet det var i orden. He,he, snakk om tilfeldighet du, dette var nok  et godt tegn.

Og her sitter jeg nå å koser meg med deilige vafler jeg ikke har laget fra bunnen av, og som smaker av glede og omtanke. På vaffelen har jeg is uten melk, fersken og hjemmelaget ripsgele.  

En stor takk Ragnhild og Hans,  for at dere gjorde min dag  bedre, det setter  jeg veldig stor pris på det. 

Og her kommer min oppfordring å gled minst en hver dag, det trenger ikke være mye, et komplement, litt hjelp eller et vaffelhjerte  <3                                

                                                                                         Sponset innlegg 

 

 

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Fra hjerte til hjerte med et vaffel hjerte :-)

  1. Fantastisk gjort av naboen din, og kjempeflott at Toro ville sponse deg litt 🙂 Vafler er godt og passer til alle anledninger. En sånn pose kan det nok være lurt å ha på lur. Plutselig får man bruk for den 🙂

  2. Kjekt med gode naboer, det fortjener du. Du er jo god og omsorgsfull selv.
    Min svigermor hadde diabetes og når hun kom på besøk til oss så laget jeg alltid diakake til henne. Dette opplevde hun bare hos meg. Hadde en STOR stjerne hos henne. 😊

  3. Så utrolig koselig at de laget vafler uten gluten. Det at folk får med seg sånt betyr alt:-) Og så fint med litt spons på det der også da 🙂

  4. Om bare vaffeljernet rengjøres godt og de 2-3 første vaflene spises av en som tåler gluten kan vi med cøliaki fint spise vafler som kommer fra gluten-jern også😊

  5. Hilde: Ok. jeg er nok litt overforsiktig for å si det slik. Jeg har drevet et firma en gang der de var mye allergi osv. så det henger igjen :-). Men jeg skal skrive det på innlegget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *