Last Updated:

Sinktilskudd

Categories Mat og helse

I morgen er det to uker siden jeg begynte på min tilskuddskur (se her hva jeg tar) og jeg merker stadig små positive endringer i kroppen. Vekten går stadig litt nedover, selv om jeg har hatt venninnebesøk og dermed spist og drukket både det ene og hitt som ikke er dagligkost.

I dag gikk jeg en tur opp på et lite fjell, det er bratt på begge sider av det fjellet for å si det slik, he he. Men det som er herlig å kjenne på er at selv om jeg ikke har god kondisjon, så er kroppen likevel «med». Den tåler å bli presset, og jeg kan bli andpusten uten at jeg føler meg dårlig.

Men jeg tror jeg må fortelle en liten, søt historie fra denne turen: I dag har det blåst veldig og regnet vannrett, men jeg var fast bestemt på at skulle jeg komme meg, måtte jeg også bevege meg. Og da jeg var på vei ned igjen fra fjellet, møtte jeg, på vei oppover, en eldre herremann som tydeligvis var dårligere til beins enn meg. Siden jeg nå har begynt å få tilbake mitt humør, stoppet jeg opp og sa “hei”. Han var godt innsnøret i hetten og løsnet litt slik at jeg kunne se at han hadde et ansikt. Da kom det tørt fra han “det er sol på toppen, ikke sant”, og så lo vi godt begge to, herlig!

Vel, det var en liten digresjon. Jeg nevnte at det var skjedd noe med leddene mine, som jeg ikke helt kunne sette fingeren på, og det fikk jeg en bekreftelse på i dag. Etter turen la jeg meg litt på sofaen og sovnet på ryggen, og det går ikke bra til vanlig, for da våkner jeg etter kort tid med at armene er dovnet vekk, og blir vonde, og spesielt lillefingrene verker som bare det. Men i dag sov jeg i 45 minutter før jeg våknet, og ikke av at jeg hadde vondt, det var rart. Når sant skal sies så verket jeg litt, men langt fra slik jeg pleier å gjøre.

Hunden min er blitt veldig mye mer elastisk og fin, og håret er blitt blankere og tykkere, så det er veldig mange gode ting som skjer for tiden.

Hvorfor jeg tar tilskudd av sink:

Helt siden midten av 1800-tallet har det vært kjent at sink er viktig for oss mennesker, og det blir også gjerne kalt for velværemineralet, siden noen mener at det hjelper på en rekke funksjoner, som blant annet fjerning av melkesyre. Men akkurat dette er visstnok ikke vitenskapelig bevist. Sink inngår i over 200 enzymer som bryter ned alle de energigivende næringsstoffene fett, karbohydrater og proteiner, men også i nukleinsyrene (det er to typer nukleinsyrer DNA (deoksyribonukleinsyre) og RNA (ribonukleinsyre)). Sink er også viktig for hormonresponsen og er en viktig komponent i cellemembranen, den regulerer også kroppens reaksjon på histaminer, som er stoffer som utskilles ved allergiske reaksjoner, og er en av kroppens egne antioksidanter (antirustmiddel i kroppen J).

Mangel på sink påvirker også den mentale balansen og kan være en medvirkende årsak til nedstemthet, ADHD og spiseforstyrrelser. Sink er også viktig for kjønnsmodningen (hormonresponsen). Og sink kan faktisk gjøre slik at vi mister smakssansen, eller at den blir svekket.

Dessuten er det også vanlig at om man mangler jern (blodfattig/anemi), så er det veldig vanlig at man også mangler sink. Sinkmangel kan også være medvirkende til Vitamin A mangel.

Alvorlig sinkmangel kan gi sterk kløe, nattblindhet, at en tåler stress dårlig, får mindre bevegelighet, dårlig korttidshukommelse (demens) og dårlig konsentrasjonsevne.

19 thoughts on “Sinktilskudd

1. løper og kjøper sink hahahaha
    seriøst vet du eg verker sånn i albuene at eg våkner om natten av at de er vonde.
    KUN albuene….helt tullete…..skal teste sink 😀

2. eg tar Omega 3 for lenge siden…uten det hadde eg ikkje kunnet gå for eg går på medisiner som spiser opp akillesen….så den er veldig hoven og stiv hos meg

3. Jeg tror nok jeg trenger tilskudd av et eller annet jeg også…nå om dagen 😀 Men satser på at den sola som skal vise seg nå gjør noe med kroppen 🙂 Eller kanskje jeg bare trenger noen som kan komme å sparke meg litt i rumpa…for de siste par dagene har jeg helt klart enten manglet spark i rumpa ELLER noe tilskudd av noe slag ;-)Godt å høre om at ting virker og at du er i bedre form 🙂

4. frodith: He he alle har vel sine dager, men når det bare er dager så tror jeg det er et sunnhetstegn, da tar bare kroppen en velfortjent pause. Min pause har nok var delvis over år, og da er pausen “litt” lenge he he. Tusen takk det er helt uendelig deilig, selv om det fortsatt svinger litt, så svinger jeg kotelettene. Nå skal jeg på tur over et lite digert 😉 fjell(det er bratt men ikke så mye fjell egentlig, men jeg MÅ overdrive litt da vet du)

5. måtte bare skrive en kommentar, selv om det er noen dager siden innlegget, men er litt unntakstilstand i livet nå, og er lite på nett. Jeg tenkte jeg sku kjøpe disse zinktbl. og handlet de på en helsekostbutikk jeg var innom. Trodde jeg. Tror du ikke jeg kom hjem med Magnesium i stedet for, ja, ja skal være bra det også, så jeg får ta turen igjen 🙂 Takk for tips i allefall

6. maiken: 🙂 Du vet universet snurrer og det vi tror er tilfeldig er gjerne en mening med, så ta magnesium også, så kjøper du sing når du kommer på helsekosten igjen 😉

7. cuskima: He he bra jeg minte deg på det da ………….Ganske fasinerende at et lite sporstoff kan ha så store påvirkning på helsen vår.