Fordi det er fett

Jeg våknet, klasket til ringeklokken og veltet meg ned i sengen igjen. HM, det er akkurat som jeg har pustet i hele natt. “Nei”, tenkte jeg, “nå må du slutte å tulle, men det er bra du har sovet godt”. Da jeg stod opp, begynte nesen min å renne, ikke som når man er forkjølet, bare blank væske. Det var en foss hele dagen, og så begynte jeg å løpe for å tisse, det var et arbeid i seg selv, noe var tydelig på gang. Jeg var nok like trett og uopplagt, men jeg tenkte at på noe mindre enn en uke kan man ikke forvente de store resultatene. Neste natt sov jeg akkurat like godt, og følelsen av å ha pustet var der igjen, men nå kunne jeg kjenne at jeg var mer åpen. Dette var jo helt sprøtt. Jeg har snakket med legen min flere ganger siden jeg er så utrolig tett i nesen og i halsen. Han har gitt meg allergimedisin og inhalator siden jeg av og til våkner av at jeg ikke får puster, og står i sengen i full panikk. Innimellom har jeg også hatt veldig vondt i lungene og lurt på om hjertet begynte å tulle seg. Jeg har også snorket så min eldste datter trodde jeg holdt på å dø siden jeg ikke trakk pusten, og det var et så himla bråk at hele huset ristet. 

Men det jeg ser er at jeg ikke er så hoven/pløsete i ansiktet og halsen lenger, så det har nok vært en veldig væskeansamling som har gjort at jeg har vært utrolig tett. Bare det at jeg får sove noenlunde om natten gjør jo underverker.

Som dere gjerne har lest i forrige blogginnlegg så har jeg begynt med kokosolje/fett. Og nå som jeg skulle skrive noen ord om hvorfor mettet fett og kokosolje kan hjelpe en til et bedre stoffskifte, måtte jeg nå le litt. Det er svært mye man kan, som man ikke omsetter til virkeligheten før man har kjent det på kroppen selv.

O

 

g her kommer noen av de funksjonene mettet fett har i kroppen:

 Mettet fett er en del av lungenes surfaktant, og hjelper til med å holde lungeblærene åpne, og kan hindre pusteproblemer.Da forstår jeg i praksis det jeg har lært om hva dette betyr, for nå kan jeg faktisk trekke pusten normalt.

Viste du forresten at cellene trenger 50 % mettet fett for at de skal kunne ta opp og transportere næring i og mellom cellene? 

Samt at det fungerer som signalmolekyl ved hormonproduksjon, og er helt livsnødvendig for at cellene skal fungere optimalt. Mettet fett aktiverer også hvite blodlegemer slik at de ødelegger bakterier, virus, kreftceller og sopp. Får hjertet tilstrekkelig tilgang på fettsyrene palmitinsyre og stearinsyre som er mettet fett, foretrekker hjertet disse som brennstoff fremfor karbohydrater. Fettet vi naturlig har på kroppen er mettet fett og morsmelk inneholder rundt 54 % mettet fett. Attpå til trenger skjelettet eller beinstrukturen mettet fett for å ta opp kalsium på en rask og god måte.

De fleste er nok også klar over at mettet fett får oss til å være mette lenger, dermed får man et stabilt blodsukker, søtsuget minker eller forsvinner, og man spiser mindre.  Da er det gjerne ikke rart at man blir syk når man fjerner fettet fra alle produkter og erstatter dette med kjappe karbohydrater (dvs. matvarer med høy GI).

 

Kokosfett er en av de tingene jeg har vegret meg for å spise. For det første ble jeg indoktrinert om at det var livsfarlig å spise dette da jeg var liten, og dessuten synes jeg det ser helt grusomt ut. Men nå har jeg både hørt og lest om den positive effekten av kokosolje. Kokosfett er det eneste vegetabilske fettet som inneholder 92 % mettet fett. Det unike med dette fettet er at det inneholder mest mellomlange fettsyrer, noe som gjør at kroppen forbrenner disse lettere og de lagres ikke som fett i kroppen, men absorberes lett i cellene hvor de frigjør energi. Dette påvirker dermed stoffskiftet ved at skjoldbukskjertelen produserer hormonene som regulerer stoffskiftet. Som jeg vil tro at mange med stoffskifteproblem har kjent på, er at når stoffskiftet går saktere, resulterer dette i tretthet, sløvhet og treghet, samt at man legger på seg.

 

Siden kokosfett stimulerer skjoldbruskkjertelens hormonproduksjon kan dette hjelpe til med et bedre stoffskifte/ bedre forbrenning.

 

 

Jeg har begynt forsiktig med kokosfett, og har brukt det til å steike i, som fett i maten (gjerne sammen med setersmør, for smakens skyld), laget majones som jeg har brukt på mine glutenfrie frøknekkebrød, og som jeg har laget salater av (eggesalat og tunfisksalat). Det blir nok lettere etter hvert som jeg kommer mer inn i det. 

Bilde er gjerne ikke helt passende, men litt galgehumor skader vel ikke håper jeg 😉

20 kommentarer
    1. Spennende info om mettet fett. Eg naturlege sa til meg at kolestrol for kvinner er forebyggende MOT hjerteattak,men for menn er det motsatt faktisk….så vi har forskjellig kropp.
      Eg sku gjerne brukt kokos siden det er så sunt,men eg takler hverken smak eller duft

    2. haha vettu hva eller jeg har akkurat fått en stor boks med kokkosfett som jeg bestilte for det skal være bra for det meste så jeg. Bruker man den til kaker og bare bytter ut margarin eller? Spennende 😀 Ha ei riktig så god natt <3

    3. ladyaugust: Margarinen bør du kaste så langt du bare kan, det er det verste du nesten kan spise. bbbbbrrrrrr. Men jeg ville brukt det til å steike i som du nå har brukt margarin. forsøk å putt litt i alt du lager som sauser, supper, kaker brød osv. jeg er jo nokså ny på kokosfettfronten selv, for jeg har kun brukt smør i mat, som skal varmes, og skikkelig olivenolje i kalde retter 🙂

    4. cuskima: Den som jeg kjøpte var overraskende nok verken smak eller lukt på. Og jeg som deg har vegret meg lenge av samme grunn. Men det går overraskende bra. Jeg kjøpte en økologisk type som var uten smak og lukt.

    5. Bra informasjon..mann i huset trener mye og i perioder bruker han kokosfett i kosten..men nå er det en stund siden vi har hatt det her..og neste gang får jeg spise mer av det også 🙂
      Og det bildet over her…haha..galgenhumor er bra 🙂 🙂

    6. annebe: Det er nok ingen dum ide siden du også har en immunologisk sykdom sykdom, jeg tror nok det kan hjelpe på 🙂 Det er nå i alle fall verd et forsøk

    7. ja eg er bare litt skeptisk fordi eg sliter med å svelge ting eg ikkje liker….får eg det ned kommer det opp igjen…..veldig sensitiv…og bare tanken på at det er kokos….kanskje om eg smakte det og ble fortalt etterpå at det var det…men ikkje før så kan det være eg hadde tilogmed likt det.
      Eg har prøvd meg på sånn supergreens med og uten juice og i smoothie etc..det er GRUSOMT…..sliter med å få det ned,men andre sier de ikkje KAN smake det….så eg ga opp….fyller på med regnbue istedetfor :D:D:D

    8. cuskima: Ja det er vel som meg med tran, så jeg forstår deg godt. Da holder du deg til regnbue i stedet for du det er ikke rat du er flott og fargerik dame 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg