Rødbetsalat

Categories Salater

3-4 bakte rødbeter
ca. 3 ss majones
2 ss rømme eller naturell yoghurt (man kan bruke bare majones om man ikke tåler melkeprodukter, da kan det være lurt å ha i noen dråper lime eller sitron)
2 ts kapers
1-2 finhakket sjalottløk 
1/2-1 ts salt 
nykvernet pepper

Ha rødbetene i en ildfast form med aluminiumsfolie eller pakk de inn i aluminiumsfolie slik man gjør når man baker poteter. Ha ovnen på 200 grader og sett rødbetene midt i ovnen, rødbetene er ferdig når de er myke (rundt 30-45 min). Rødbetene jeg fikk tak i var veldig ujevn størrelse på og vil selvsakt være stor forskjell på steiketiden. 

Ta skallet av rødbetene når de er avkjølt, del de i fine små biter eller rasp på et rivjern.
Ha i majones, rømme, finhakket løk og kapers, og smak deretter til med salt og pepper.
Denne salaten har godt av å stå en stund før servering, da får smakene  tid å utvikle seg.

                                                   Kapers kan kjøpes i de aller fleste butikker, bilde er funnet på nette

8 kommentarer

8 thoughts on “Rødbetsalat

  1. Oi oi oi, det er travelt å ha deg som bloggvenn så mye fristende du legger ut 😉 Dette må jeg selvfølgelig også prøve 🙂
    Jeg lurte på det sjokolade pålegget. . hvor lenge skal hasselnøttene stå i ovnen?
    Ha en fin morsdag 🙂

  2. Åse Helen:Uff det er da ikke meningen å stress deg 😉 Det var jammen bra du spør om, det skal jeg fikse på. De skal stå rundt 10 minutter.
    Tusen takk og ha en nydelig fin morsdag du også 🙂

  3. Det har jeg aldri laget selv, men jeg har et glass kapers stående, så dette hadde jo passet å lage nå …skal se om jeg gjør det snart…så og hørtes i allefall god ut 🙂
    Ønsker deg en fortsatt fin søndag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *