Sunn energibar eller konfekt

Categories Godtesyk

 

Om jeg ikke fikk skulle få spise mer en en type godteri resten av mitt liv, så hadde jeg valgt dette.

Som dere kanskje har forstått er jeg ikke glad i verken sukker eller andre kunstige sukkerarter. Selvfølgelig er noen typer bedre en andre, men kan jeg lage noe som både er godt, næringsrikt og inneholder  naturlig sukker i seg velger jeg helst det.

Det mange gjerne ikke vet, er at når vi spiser noe som smaker søtt, får hjernen  straks vi begynner å tygge, beskjed om at nå må insulinet må slippes ut. Er det kunstig søtstoff i det vis spiser/drikker vil insulinproduksjonen komme i gang, og vi legger på oss like så godt. Dette er produkter som er laget for diabetikere som har dårlig eller liten insulin produksjon.

Vel nok om det!

Dette er så enkelt å lage at jeg laget det på toppen 5 minutter.

 

Valnøtter (tåler man ikke nøtter, kan man bruke pinjekjerner

Dadler eller fiken

 Rosiner

Bruk lik menge på alle ingrediensene (feks bruk samme koppen til å måle med)

Ha alt i en foodprocessor og la den gå til den er passe knust og blandet. Om du bare har en liten maskin, kan dette bli litt tungt for den. Da tar du en og en ting å knuser, og blander det etter på.

Ha massen inn i plastikk og form de som du ønsker. La den stå kalt en time eller til dagen etter.

 

Er topp til å ha med på tur, eller som reisemat om man ikke kan spise mel, i forbindelse med trening eller som noe godt. Koppen fikk jeg til jul, og kunstneren er  Theodor som jeg er så heldig å f låne av og til. 

 


Koppen fikk jeg til jul, og kunstneren er  Theodor som jeg er så heldig å f låne av og til.


 Han utrolig skjønne søster Mia har laget denne koppe, litt av en fantastisk gave.

 

 

 




Denne ble litt svak, men det gikk når jeg tok en ting av gangen


Energibar som kan pakkes i plastikk og tas med i vesken

6 kommentarer

6 thoughts on “Sunn energibar eller konfekt

  1. Hørtes godt ut. Er det litt karbohydrater her? Kunne tenkt meg å lage noe sånt, men som min kresne ungdom liker, som smaker god kjeks 🙂 Han trenger energibarer da han trener 3-4 dager i uken.
    Å så nydelig kopp, herlig 🙂

  2. Lisbeth Pedersen: Ja er de ikke bare helt fantastiske kopper. Ja det er nok karbohydrater, men dette er også mye næring i motsetning til det meste andre. Jeg gjetter de liker det 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *