Last Updated:

Tilslørte bondepiker ;-)

Categories Søte gleder

Det bogner over med fantastiske Norske epler for tiden, og disse må vi kose oss med når vi har tilgjengelig. Siden jeg ikke kan spise brød med gluten, så brukte jeg glutenfrie knekkebrød i stede for vanlig brødrasp i denne desserten. Det funket som en kule.

Jeg er nok litt smålig med sukkeret i denne oppskriften, derfor kan det hende du ønsker å bruke mer sukker en meg.

Til 2 personer:

3 epler

3 ss lønnesirup eller sukker

1 ts ekte vanilje

1 dl vann

Vask, rens og del eplene i biter og ha de i en panne med vann, lønnesirup og vanilje og la det koke til eplene er mør. Sett da blandingen til avkjøling.

Brødrasp:

2 glutenfrie havreknekk eller de knekkebrødene du har

Litt lønnesirup eller sukker

Ha knekkebrødene i en plastpose, knyt igjen og bruk en kjevle eller lignede å knuse knekkebrødene med. Ha de knuste smulene på en varm panne sammen med lønnesirup eller sukker. Det er lurt å røre litt i slik at de ikke brenner seg, de skal bli tørr ikke brent. Når de er blitt tørre har man de på et hånddukpapir og avkjøler de.

Pisk krem med eller uten sukker. (jeg brukte soyakrem og ikke sukker)

Legg alt lagvis i en

skål eller i et glass. Denne desserten er best å servere med en gang, uten blir brødraspe fort bløtt.

 

 

 

Matbloggtoppen

4 kommentarer

4 thoughts on “Tilslørte bondepiker ;-)

  1. Dette er godt, eg har ikkje brukt vanilje før, det skal eg prøve ein gong. I år blei det så mange havreflan til overs etter juebaksten, dei knuste eg og brukte istaden for brødrasp, det ble også godt.

  2. Oldemorbloggen: Klart det er perfekt til denne retten når man tåler hvete. Og så er det en super måte å kvitte seg med rester på 🙂 Vanilje gjør at det blir en veldig fin og rund smak på maten, er min mening da 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *