Lammekoteletter med salat og aioli

Categories Kjøttretter

Kombinasjonen lam, aioli og en salat med oliven, tomater, avokado og sukkererter er noe av det beste jeg har smakt på lenge. De er alle ingredienser som står svært høyt oppe på min liste over mat jeg elsker, så det er ikke rart jeg malte som en katt da jeg spiste denne maten.

Lammekoteletter egner seg veldig godt både til steiking og grilling.

Steik eller grill kotelettene på god varme og legg de så på siden av grillen der det ikke er så varmt, eller skru platen ned når du steiker de. Når man griller, kan man med fordel ha ca. halve grillen med mindre grillkull slik at man kan legge maten til hviling, så brenner man den ikke så lett og den blir saftigere. Kotelettene bruker rundt 20 minutter pluss/minus alt etter størrelse og tykkelse. Siden jeg skulle ha aioli til, som har svært mye god smak, så hadde jeg kun på litt pepper og salt under steikingen.

Av alle ting i verden så hadde jeg pommes frites til denne gangen (har jeg begynt en ny junkfoodblogg? Neppe.)

Når jeg først skal ha pommes frites til middag så synes jeg den blir aller best om jeg tiner den først (selvfølgelig er den aller best om man lager den helt selv med poteter, men det blir en annen gang, for jeg rydder i fryseren). Så varmer jeg olje i en panne til den er ordentlig varm (sett en tresleiv i oljen, bobler det godt rundt den, er oljen varm). Steik litt av pommes frites’en av gangen så oljen ikke blir for kald. Når pommes frites’en begynner å bli brun, tar man den opp av pannen og legger den på håndukspapir så den får rent godt av seg. Rett før servering strør man salt på.

Vær veldig forsiktig med den varme oljen! Ikke ha nakne armer eller bein i tilfelle det skvetter olje, da vil man brenne seg kraftig. Ha alltid pannelokk ved siden av pannen og ikke la sleiven stå i, for skulle oljen ta fyr, er den beste måten å kvele flammene på å legge lokket på pannen så det ikke kommer luft til. For all del ikke ha vann på!

Orker man ikke å steike pommes frites’en i olje, så ha de i steikeovnen, se på pakningen.

Aioli

Skal en lage skikkelig aioli, må en lage den fra bunnen av med egg og olje (altså lage sin egen majones). Men dette synes jeg gjerne ikke er nødvendig, siden majonesen vi har egentlig er god nok

Jeg bruker:

3 ss majones

1 ss rømme eller yoghurt (det skal tradisjonelt sett ikke være rømme eller yoghurt i, men jeg synes bare majones blir litt voldsomt. Vil man utelate rømme/yoghurt, bruker en bare litt mer sitron/lime)

½- 1 kinahvitløk

1 krm cayennepepper

1 krm pepper

Ca. ½ ts salt

1-2 båter sitron eller lime

Ha majones i en skål. Skrell hvitløken og knus den med hvitløkspresse. Ha den så i majonesen. Del sitron/lime og press ut saften og ha den i majonesen. Smak så til med krydder og salt. Det kan være lurt å lage den litt på forhånd, for da får smaken utviklet seg litt. Har man den i en tett boks, står den seg lenge i kjøleskapet.

I salaten til middagen hadde jeg:

Avokado

Cherrytomater

Sorte greske oliven

Sukkererter

Fersk basilikum 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *