Karbonader med diverse

Categories Retter med kjøttdeig

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(18381846)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Når man har diverse smak og behov, så gjelder det å finne en grunnmat og heller ha forskjellig tilbehør. Jeg elsker erterstuing, men min yngste datter kan ikke fordra det. Nudler derimot er hun svært glad i, og det spiser overhodet ikke jeg. Vel, det er ingen stor sak.

Derfor ble det en todelt middag i dag.

Med erterstuing

 


Med nuddler

Karbonader (85% kjøtt)

Erterstuing

Isbergsalat

Sherrytomater

Sukkererter

Asparges

Agurk

Grønn erterstuing

4 porsjoner

250 g tørkede grønne erter

Vann til bløtlegging og koking

30-50 g smør

Ca.1/2 ts salt

1 knivspiss pepper

1-2 ts sukker (det er ganske vanlig å ha i sukker, men det unngår jeg)

Ha erter i bløt natten over i rikelig med vann. Sil av vannet og skyll ertene godt før man tar i nytt vann og setter de på kok i 2-3 timer. Når de er godt kokt, siler man vannet av og har i smør, salt og pepper (eventuelt litt sukker). La det hele stå et par minutter og godgjøre seg under omrøring, og erterstuingen er ferdig til servering.

Jeg kjøper gjerne flere pakker med grønne erter. Hvor mye man lager, avhenger selvsagt av hvor god plass man har i fryseren. For min egen del så vet jeg at det hadde blitt lite erterstuing i denne familien om jeg ikke hadde hatt liggende ferdig i fryseren.

Velger du å lage mer enn du bruker, legger man erterstuingen i porsjoner flatt i plastposer. Skriv med sprittusj på posen før en tar noe ned i posene.

Man kan selvsagt bruke hermetiserte erter om man ønsker det, bruk da en stavmikser eller lignende for å mose de.

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18499254)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19539596)a(2026019)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *