Sommermat

Categories Eggeretter

Sommermat

Når det endelig er sol og varme ute, har jeg ikke lyst å tilbringe mye tid inne i huset. Og det smaker ikke alltid like godt med varm mat når det er herlig varmt ute. Derfor blir dette et tips til middag, kos, eller turmat, og en tar med og danderer maten etter hvilken anledning en vil ha den til.

På Kiwi kjøpte Jeg spekemat som det er litt ekstra smak i, noe jeg setter pris på. Den heter Tapasmix. I tilegg hadde jeg en liten rest fenalår som jeg la på fatet.

 

Sist det var bondens marked var jeg i byen og da klarte jeg ikke å motstå fristelsen til å kjøpe den økologiske fetaosten fra Haugalandet, som er marinert i hvitløk og basilikum. Den er bare så fantastisk smakfull at det aldri blir det samme med vanlig fetaost igjen. Den er økologisk og er derfor dyrere en den en kjøper på butikken, men den ene gangen i året jeg tar meg råd til det, skal jeg ha denne. (Skulle noen få lyst å kjøpe, så står de på Bryggen ca. en gang i måneden).

 
(jeg har fortsatt ikke blitt bønnhørt om at jeg vil ha nytt kamera, så da bildene der etter )

Bilde: Fetaosten fra Haugalande http://www.haugalandmeieri.no/hm/public/openIndex?ARTICLE_ID=100

Så hadde jeg melon, sukkererter, druer og litt kirsebær (bærene lå på et eget fat). Men en kan selvfølgelig bruke akkurat det som passer en, jordbær for eksempel passer veldig godt til dette, synes jeg.

Eggerøre hører jo med når en har spekemat, men en kan ha kokte egg om en ikke vil lage eggerøre.

Kan ikke huske om jeg har laget eggerøre og lagt ut fremgangsmåten for denne før, men jeg gjentar den i så fall gjerne!

3 egg (jeg liker å ha rikelig med eggerør,e så jeg beregner 1 ½ egg pr pers)

1 ss vann (eventuelt fløte/melk, noe jeg meget sjelden bruker)

1-2 krm salt (litt etter hvor salt mat en skal ha det til)

1 krm pepper

Gressløk

 Jeg pyntet fate med gressløkblomster

Knus eggene og ha de i en skål.

Ha i vann, salt og pepper og visp godt med en gaffel.

 

Bruk en teflonpanne og la smøret bli varmt (men ikke mørkt, for da blir eggerøren mørk også). Har en fersk gressløk, har en den opp i pannen noen sekunder før en tar i eggerøren.

 

La den få ligge litt i pannen før en rører om. Om en ikke har for mye i pannen på en gang som jeg gjorde denne gangen, så er røren ferdig på veldig kort tid.



(Den kan fortsatt være litt lite stiv når en heller den i skålen). Når en spiser, så spiser vi også “med øynene”. Derfor liker jeg å ha eggerøren i en skål slik at den får form når jeg legger den på serveringsfatet. Som oftest så bruker jeg samme skålen som jeg lager røren i og da strør jeg gressløk i bunnen,




og når jeg da snur den så har den et fint mønster av gressløk på toppen(en kan godt bruke tørket gressløk). Det er lurt å la eggerøren stå en stund i skålen så den får bli litt kald og fast.





0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *