Kveite

Kveite

Det er ikke ofte jeg spiser kveite, så det var nesten som å oppdage smaken på nytt. Dessuten var de

tte stykker som var veldig fint delt opp. Jeg kjøpte det frossent på Kiwi, det er utrolig hva som er innom den butikken. Jeg er vel innhabil når jeg sier at det var nydelig, men smaken er som baken, DELT. Kveite er en god kilde til Vitamin D, noe som mange her i landet har mangel av.( http://www.nifes.no/index.php?page_id=174&article_id=954&lang_id=1)

 

Det er alltid veldig viktig å tine både fisk og kjøtt helt, før en begynner å varmebehandle de, uten vil de miste svært mye fuktighet og det vil bli tørt, smakløst og seigt.

Kveite trenger ikke mye varmebehandling, så en må koke poteter eller ris først.

Bruk en pose og ta mel i(har en allergi eller cøliaki bruk glutenfritt mel)

Til 4 personer vil det være nok med 4-5 ss med mel

1 ss salt og ½ ts pepper

Ha smør eller olje i steikepannen og la det bli varmt før en legger fisken på. Steik den til den er lett brun på begge sider og skru ned platen og la fisken surre på pannen i ca 10 minutter avhengig av hvor store stykkene er. Snu de av og til.

Jeg laget en dressing av rømme og ramsløk( 1 ss rømme, 1 ts ramsløk og litt salt) og hadde til, men en kan like godt bruke for eksempel gressløk, pesto eller bare smeltet smør etter ønske.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg