Last Updated:

Spinat suppe med egg (skiperen suppe)

Categories Supper

Spinatsuppe med egg og grove rundstykker

Når jeg var liten, så vi på Skippern på tv som spiste spinat og ble verdens sterkeste mann. Siden det ikke var så mye å se på tv den gangen så var vi totalt oppslukt av denne serien som man bare viste av og til. Spinat er ikke noe som er godt innarbeidet i vårt kosthold, og det er synd, for spinat har utrolig mange ernæringsmessige positive egenskaper og det smaker utrolig godt etter min personlige mening. Dessuten fikk jeg vanvittig lyst på spinatsuppe i dag.

Til ca 4 personer

Skipperens suppe lager jeg slik:

Jeg bruker vanligvis frossen spinat til supper. Til retter der spinaten skal vise litt mer bruker jeg gjerne fersk om jeg får tak i.

300-400 g frossen spinat (litt etter hvor glad en er i smaken)

Litt smør til å surre spinaten i

ca 8-9 dl vann

1 dl melk/fløte/rismelk/soyamelk

4 strøkne ss maizena

1 buljongterning

1 ts salt

Ca ½ ts pepper (vær litt forsiktig så kan en heller ta mer i om ønskelig)

Smelt smøret i en panne og ha i spinaten og la den smelte. Trekk pannen fra varmen og ha på vannet og maizenaen, og rør godt til melet er utblandet. Sett gryten på platen igjen og kok opp. Når den har tyknet tar du i melk til den er passe tykk. Ha i buljong, salt og pepper.

Suppen er ferdig. Mange barn samt voksne for den del, liker ikke klumper i suppen. Da kan en bruke en stavmikser å jevne suppen.

Det er godt og mettende med egg i suppen og gjerne grovt brød/rundstykke til. (Jeg har spandert på meg glutenfrie grove rundstykker fra Baker brun i dag. De er fryktelig dyr, men utrolig god. De er frossen).

3 kommentarer

3 thoughts on “Spinat suppe med egg (skiperen suppe)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *