Last Updated:

Hjort til middag? Nopp, det ble fiskekaker

Categories Fiskeretter

For en dag, helt magisk med sol og noenlunde varme. Da er ikke jeg sein ut i hagen når vi har slikt vær i Bergen.

EN herlig historie fra barnemunn: Jeg stod å skrudde på rekkverket mitt, da jeg hørte noen barn som begynte å skrike, og selvfølgelig måtte jeg se hva som skjedde. Det hørtes helt fryktelig ut. Og der ser jeg en forvirret hjort som hopper opp og løper fra barna, og rett på meg. Der stod jeg å så den rett inn i øynene, like forskrekket begge to, men den kom fort til at det ikke var noe fare med meg, så den begynte å spise kun et par meter fra meg. Jeg ropte til barna at de kunne ta det helt med ro for han var ikke farlig. Da spurte han ene “Hvilke dyr er det, er det et esel?” Nei det er en hjort sa jeg, men de var ikke overbevist. Så de googlet tydeligvis, og så ropte de til meg “det er en hjorte esel”. Jeg kunne ikke annet en å le og si at det kunne det selvfølgelig være en mulighet.   Noe så herlig, det blir ikke bedre.

Hjorten stod fortsatt kun et par meter fra meg, og jeg ville jo ta bilde av den, så jeg skrudde i et par skruer for å ikke gjøre noe brå bevegelser, og hjorten stod fortsatt der å spiste. Så snek jeg meg opp å hentet mobilen, og som dere ser, så er den nok en ekte linselus, den likte å bli tatt bilde av på veldig nært hold. 

Middagen ble ikke så spenene, men veldig godt. Jeg varmet fiskekakene og lagde en mos av sellerirot, blomkål og erter, dette var en veldig god sammensetning. Og det blir jo veldig enkelt å få i seg mye grønnsaker.

Mosen lagde jeg så enket som:

3 skiver sellerirot

3 bunter blomkål

ca. 1 dl frosne erter

Ca. 30 g smør (bruk så mye eller lite du vil, men jo mer jo bedre)

salt

Pepper

Rense og del opp grønnsakene og  kok til de er møre, hell av vannet og ha smøret i. Bruk stavmikker å mos grønnsakene, smak til med pepper og salt.

 

Jeg hadde raspet gulrot og kålrabi, med lime saft på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#hjort #hage #barnehumor ##fra #barnemunn #fiskekaker #Rotmos #middag #mi

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *