Scampi med steikt ris

Categories Tips til restemiddag

Jeg har stadig dykk i fryseren som ikke ser ut som den har bunn ;-), selv om det er fryseskap. I utgangspunktet hadde jeg en plan med scampien, men i siste øyeblikk ble den planen omgjort siden jeg fikk så lyst på scampi med MASSE hvitløk. Og masse hvitløk ble det, og det ble virkelig et snadder måltid.

                            

 

Jeg brukte:

1 hel stor kinahvitløk

1/2 stor chili

1/2 pakke scampi

Jeg renset og delte hvitløken og brukte hvitløkpresse, men man kan finhakke den osgå, som jeg gjorde med chilien.

Hadde olje på pannen og surret alt litt før jeg også hadde scampien på, den trenger ikke mye steiking. Steik den på begge sider til den er skifter farge til rosa, da er den ferdig. Jeg tok scampien i en skål.

Steikt ris:

Rester av ris

Vårløk

Rød og grønn paprika

Sukkererter 

1 stort egg

salt

pepper 

Lime eller sitron til å ha over ris og scampi. 

Bruk gjerne mer krydder  og du ønsker det, og selvsakt de grønnsakene du har i kjøleskapet 🙂

“Mange er veldig skeptisk til å bruke rester av ris, og selvsakt skal man bruke vett. Men blir risen avkjølt kjapt ,og satt kaldt eller frosset ned, er det svært liten fare for at det er farlig. Det som forundrer meg er at man kan kjøpe ferdig risgrøt, og andre ferdige retter med ris, det er vi ikke skeptisk til å spise, hvor er logikken? Har jeg varmet risen for andre gang, kaster jeg det som eventuelt er til overs.”

Jeg renset og delte grønnsakene og surret de litt før jeg hadde risen i pannen og lot den få skikkelig varme før jeg hadde pisket egg med salt og pepper over risen. Når egge er stivnet er risen klar.

                                        

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Scampi med steikt ris

  1. Delikat mat 🙂 bruker nesten aldri scampi selv om jeg liker det… er det der med at en bruker det “en pleier”for det meste..så bra med inspirasjon til forandring :))

  2. Mmmm, mye hvitløk blir aldri feil! Og ja, det har du rett i….all denne ferdigmaten. Står det advarsel på pakken at det ikke skal varmes opp mer enn en gang f.eks. ? Hm…. Kjøler ned og sparer ris jeg og!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *