Stroganoff

Categories Kjøttretter

Stroganoff har jeg hatt en plan lenge om å lage, og da jeg så en la ut et bilde av retten måtte jeg bare hive meg rundt. Jeg tenkte å ha pasta til, men det hadde jeg ikke, men derimot hadde jeg risnudler, trodde jeg, men det var jammen meg ikke laget av ris men av Arrowrot. Det er en rot som man har tørket og laget mel av, og så til nudler, ja da har jeg smakt det også, de smakte ikke mye, og det lignet veldig på risnudler.  

                                                            

 

Til 4 personer

600- 800 g biffkjøtt i strimler (denne gangen kjøpte jeg biff)

1 stk hakket løk

2 ss smør/olje til bruning

3 ss tomatpuré

100 g frisk sjampinjong

5 dl vann

2 buljongterninger (Noen typer buljongterninger kan inneholde gluten)

2-3 ss maizena eller hvetemel (Bruker man hvetemel er det ikke glutenfritt og det må koke i minst 15 min).

1 boks (300 g) seterrømme/ Crème Fraîche/naturell yoghurt(tåler en ikke melkeprodukter, kan en bruke naturell soya yoghurt eller soya/ris melk og litt lime/sitronsaft i).

1 ts salt

½ ts pepper

Kutt kjøttet opp i biter og steik det med god varme. Men ikke for lenge, da blir det tørt.

Rens og del løk og sjampinjong. Steik løken først, og så helt på slutten bruner man soppen.

Ha i vann og maizenamel og rør til det koker opp. Smak til med salt og pepper. Og helt på slutten har man i rømme eller lignende. Men vær oppmerksom på at det er kun Crème Fraîche som tåler å koke, så bruker en noen av de andre alternativene har en det i når alt er ferdig kokt

                                                       

#stroganoff #Biff #Kjøtt #gryterett #allergimat #matintoleranse #glutenfritt #glutenfri  #melkefri #melkefritt #Blogg #matblogg #bloggtoppen #Middag #middagstips #mat #sunt #hjemmelaget #Godt #enkelt #morsmiddag # mamma 

2 kommentarer

2 thoughts on “Stroganoff

  1. Det der er kjempegodt 🙂 Sjelden jeg spiser… SIer seg jo sjøl…Fjorland har jeg ikke prøvd særlig av, og det er jo DE som har sånt 😀 he-he

  2. frodith: Det er faktisk mange år siden jeg laget dette sist, så det er ikke slik som før at vi hadde det hver lørdag :-). Denne er så enkel å lage at det er like enkelt som de ferdig posene man “kunne”(kan godt hende de finnes enda) kjøpe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *